Redd Barna har nylig lansert en kampanje der de setter fokus på aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning i fattige land. Høyskolelektor Kristine Vinje har bidratt i deres kampanjefilm «På barnas bekostning» hvor det blant annet ble gjort opptak på Bjørknes Høyskole.

Optimal ammepraksis

Mer enn 800 000 dødsfall kunne vært unngått årlig med en optimal ammepraksis, og for barn i fattige deler av verden kan amming eller ikke være et spørsmål om liv og død. Morsmelkerstatning er et riktig og viktig produkt i tilfeller der amming ikke er mulig, men det globale salget av morsmelkerstatning har vokst åtte ganger raskere enn befolkningen og tre ganger raskere enn den globale økonomien. Med en økning fra 117 milliarder norske kroner i 1998 til 344 milliarder i 2014, viser det en industri som operer langt forbi nødvendig behov, og som har egen økonomisk vinning som høyest prioritet.

 

 

Verdens Helseorganisasjon (WHO) sine retningslinjer for markedsføring brytes

I Redd Barnas rapport «Don’t push it» viser de hvordan multinasjonale selskaper systematisk bryter Verdens Helseorganisasjon (WHO) sine retningslinjer for markedsføring av morsmelkerstatning. Retningslinjene er laget for å hindre kommersiell påvirkning mot mødre, slik at de kan ta selvstendige valg om hvordan de ønsker å mate barna sine. Det norske Oljefondet er tung inne med sine investeringer i fem av de seks største selskapene som produserer og selger morsmelkerstatning.

 

Høyskolelektor Kristine Vinje har tidligere jobbet med uetisk markedsføring av morsmelkerstatning i Sørøst-Asia.