Hopp til hovedinnhold

PSY6161 Miljøterapi (15 sp)

I dette emnet vil du lære om bakgrunnen for utvikling av miljøterapi, grunnleggende prinsipper og holdninger innen miljøterapi og overordnede føringer for å legge til rette for god bruk. Det blir også lagt vekt på ulike bruksområder for miljøterapi, både for barn, ungdom og voksne.

* Pris pr. semester. Registreringsavgift og utgifter til materiell kommer i tillegg

Om emnet

Emnet miljøterapi tar for seg det mangefasetterte fag- og praksisfeltet som utgjør miljøterapi. Rammen for emnet er at miljøterapi er en terapiform som har noe egenartet i seg selv, en fagideologisk tankegang som kan bidra sterkt inn i de ulike brukernes liv og bedringsprosesser. Emnet har som mål å gi studentene kunnskap og forståelse for grunnleggende ideer, teorier og forskning som vil bidra i det miljøterapeutiske arbeidet.

Spesifiserte teoretiske miljøterapeutiske retninger vil beskrives som kognitiv miljøterapi, mentaliseringsbasert miljøterapi og traumesensitiv miljøterapi. I stor grad vil det også legges vekt på viktige kunnskaper og ferdigheter i hvordan være en god miljøterapeut i praksis. I dette vil relasjons- og kommunikasjonskompetanse (både muntlig og skriftlig) være i fokus, samt kunnskap om etiske betraktninger i møtet med mottakere av miljøterapi.

Innhold

  • miljøterapiens bakgrunn og historie 
  • prinsipper og holdninger innen miljøterapi 
  • relasjonskompetanse som miljøterapeut 
  • kommunikasjonskompetanse som miljøterapeut 
  • organisering og ledelse i miljøterapi 
  • etikk i miljøterapi 
  • refleksjon 
  • samarbeid 
  • menneskemøter

 

Læringsutbytte

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte

Kunnskaper

  • kunnskap om miljøterapiens bakgrunn og bruksområder 
  • kunnskap om overordnede prinsipper og holdninger innen miljøterapi 
  • kunnskap om miljøterapi som en overordnet behandlingsmetodikk, samt spesifisert ved ulike terapeutiske retninger 
  • kunnskap om relasjonelle utfordringer i miljøterapi 
  • kunnskap om kommunikasjonsutfordringer i miljøterapi 
  • kunnskap om hvordan ledelse og organisering spiller inn på den miljøterapeutiske hverdagen 
  • kunnskap om relasjonens betydning i miljøterapi 
  • kunnskap om refleksjon som virkemiddel i arbeidshverdagen 

Ferdigheter 

  • å kunne beskrive miljøterapi som en egenartet terapiform, men også beskrive det ut ifra ulike terapeutiske retninger 
  • å kunne gjenkjenne og å møte relasjonelle utfordringer i miljøterapi 
  • å kunne kommunisere på måter som bidrar til vekst for brukeren i miljøterapi 
  • å kunne reflektere over de etiske aspektene ved arbeidet i miljøterapi 
  • å kunne reflektere over egne reaksjonsmønstre i ulike miljøterapeutiske situasjoner 

Generell kompetanse

  • å være i stand til å selvstendig reflektere rundt miljøterapiens muligheter og begrensninger i møtet med brukernes behov 
  • å ha en forståelse for kompleksiteten i det miljøterapeutiske landskapet 
  • å kunne reflektere selvstendig over faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til miljøterapi generelt og egen fagutøvelse spesielt 

 

Vurderingsform

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er

  • to skriftlige innleveringer (refleksjonsoppgave med medstudentvurdering og kasusoppgave) én obligatorisk samling.

Eksamen 

Karakteren i dette emnet består av to eksamener som gir en samlet karakter. Studenten må bestå begge eksamener for å bestå emnet. 

  • Individuell skriftlig oppgave over 48 timer, 1500 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering. 

Det er anledning til å ta opp én eller begge eksamener dersom man ønsker det. Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A–F.