Hopp til hovedinnhold

Forbrukerpsykologi og kommunikasjon - PSY4200 (15 sp)

I dette emnet vil du lære om forbrukeradferd både i den fysiske og den digitale sfæren. Du vil få kunnskap om sosial- og kognitiv psykologi med fokus på nytteverdien for alle sektorer som henvender seg til individer og grupper som forbruker av tjenester eller varer. 

Om emnet:

Emnet tar for seg hvordan prinsipper innen sosialpsykologi og kognitiv psykologi kaster lys over problemstillinger knyttet til mennesket som forbruker av varer og tjenester. Studenten gis enn innføring i aktuell tematikk som både omfatter et fokus på forbrukeren som individuell beslutningstaker og på forbrukeren som sosialt vesen.

Forbrukeradferd inkluderer de mentale og fysiske aktiviteter som inngår når forbrukere vurderer, anskaffer, konsumerer og avhender produkter. Dette gjelder både i tradisjonelle «fysiske» sammenhenger og i situasjoner som innebærer samspill mellom menneske og digital teknologi.

Sentralt her er forbrukerens ressurser i form av tid, penger og innsats, og hvordan disse ressursene byttes mot verdier i form av produkter. Hvordan bredere samfunnsstrukturer som kultur og sosial klasse former forbrukeradferd vil også tematiseres. 

Emnet tar også for seg sentrale teorier om kommunikasjon og hvordan disse relateres til forbrukerkontekst. Blant annet skal emnet ta sikte på å anvende modeller og praktiske eksempler fra “marketing communication”, og sammenhengen mellom språk og makt skal også tematiseres. 
 

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du har tilegnet deg følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • har inngående kunnskap innenfor feltet sosial kognisjon og forbrukerpsykologi
  • har avansert kunnskap om psykologiske prinsipper som ligger til grunn for bedømmelser og valg i dagliglivets forbrukerkontekster
  • har inngående kunnskap om hvordan individuelle og sosiale faktorer, samt samfunnsmessige strukturer og digital teknologi, påvirker mennesker som forbrukere
  • har inngående kunnskap om interaksjon mellom varer, tjenester og tenkning
  • har kunnskap om teorier om kommunikasjon i en forbrukerkontekst samt kommunikasjonens evne til å påvirke forbrukeren
  • har kunnskap om forbrukeratferd både i den fysiske og digitale sfæren

Ferdigheter

  • kan anvende relevant sosial- og kognitiv psykologisk teori i analyser av brukeropplevelse og forbrukeradferd
  • kan anvende sosial- og kognitiv prinsipper i kontekst av brukeropplevelse og design
  • kan formulere faglige resonnement i beskrivelsen av ulike forbrukergruppers beslutningsprosesser forutfor kjøp av en vare eller bruk av en tjeneste
  • har grunnleggende ferdigheter i å designe og gjennomføre empiriske studier for å besvare spørsmål om forbrukeradferd

Generell kompetanse

  • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til påvirkning og overtalelse av forbrukere
  • behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til forbrukerpsykologi og kommunikasjon

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravet i dette emnet er:

  • Godkjent obligatorisk oppmøte på forelesninger og seminarer (70% oppmøte)

Eksamen

Eksamen i PSY4100 består av en individuell mappevurdering som leveres ved semesterslutt og vurderes til bestått/ikke bestått.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.