DML1220: Merkevareledelse, PR og omdømme
Dette emnet gir deg en grunnleggende forståelse av prinsippene og viktigheten av omdømme og hvordan det brukes til å bygge varemerker med hensyn til flere interessenter.
Om emnet:
I tillegg vil kurset fokusere på ulike typer omdømmerisiko og dens kilder. Flere av temaene i dette emnet bygges på videre i utdanningen, bl.a. i emnet Ethics, Sustainability and Corporate Social Responsibility.
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Har kunnskap om begrepene identitet, inntrykk, varemerke og omdømme og hvordan disse begrepene forholder seg til hverandre
- Har kunnskap om hvordan selskapets omdømme er relatert til intern og ekstern kommunikasjon i organisasjonen
- Har kjennskap til faktorer som bidrar til merkevareverdi
- Har kunnskap om metodene og teknikkene som brukes til å måle omdømme og merkeverdier
Ferdigheter
- Kan vurdere drivere for omdømme i organisasjonen
- Kan utvikle en balansert tilnærming til omdømme og merkevareledelse når det gjelder å fokusere på ulike grupper av interessenter
- Kan velge måleinstrumenter for omdømme og merkeverdier som passer organisasjonens behov
- Kan bruke relevante verktøy når man vurderer omdømme- og merkevarerisiko
- Kan drøfte strategier for å opprettholde organisasjonenes omdømme
Generell kompetanse
- Forstår samfunnets forventninger fra organisasjoner
- Forstår rollen til forskjellige interessenter i å håndtere omdømmerisiko
- Kan kommunisere viktigheten av organisasjoners åpenhet, ansvarlighet og ansvar, muntlig og skriftlig
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Godkjent nettbasert kurs
- Godkjent skriftlig innlevering
Eksamen
Individuell muntlig eksamen på 15 minutter.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.
Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.