Studier i Oslo

Årsstudium i freds- og konfliktstudier

Er du interessert i verden utenfor Norges grenser? Lurer du hva som forårsaker kriger og hvorfor det er så vanskelig å skape fred? Freds og konfliktstudier gir deg kunnskap og kompetanse til å forstå og analysere internasjonale forhold og hendelser.

* Pris pr. semester. Registreringsavgift og utgifter til materiell kommer i tillegg
Søk på dette studiet Dette studiet er også tilgjengelig som nettstudium
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiested: Campus i Oslo
Studiestart: Høst
Studieomfang: Heltid
Lånekassen: Godkjent

Verden i dag står overfor utfordringer som terrorisme, massive brudd på menneskerettighetene, klimaendringer, store folkeforflytninger, autoritære ledere, økonomiske kriser og pandemi. Felles for alle disse er at de har innvirkning på lokal, regional og internasjonal fred og sikkerhet. I dette studiet vil du tilegne deg teoretiske og praktiske verktøy som gjør deg i stand til å analysere, forstå og diskutere disse utfordringene.

Hva lærer du?

Freds- og konfliktstudier er et tverrfaglig fagfelt, og det gjør det både unikt og spennende. Emnene som undervises har bygger på elementer fra blant annet statsvitenskap, utviklingsstudier, internasjonale studier, antropologi, økonomi, historie og religionsstudier. Med et årstudium vil du få solid kunnskap og kompetanse innenfor et spennende og viktig fagfelt.

På dette studiet lærer du blant annet om:

• hvem og hva som styrer internasjonal politikk
  • hvorfor menneskerettigheter brytes i stor skala uten konsekvenser
  • konflikttrender og hvorfor væpnede konflikter oppstår
  • mekanismer og tilnærminger til konfliktløsning og fredsarbeid
  • hvilken rolle religion spiller i krig og fred
  • Norges rolle i verden

"På freds- og konfliktstudier lærte jeg å ha en analytisk tilnærming til internasjonale forhold, i tillegg til det faglige og den skriftlige kompetansen. Men noe av de viktigste var å se ting fra ulike perspektiver."

Hilde G. Bye, tidligere bachelorstudent på freds- og konfliktstudier

Verdifull praksis i felt

Målet med utdanning er å få seg en spennende og relevant jobb, men det er mange om beinet og det er viktig å skille seg ut. Hos oss lærer du ikke bare teori, du kan også bruke det du har lært i praksis.

I løpet av året kan du også få med deg en studietur. Tidligere år har studieturen gått til Berlin. Hvis du går videre til en bachelor hos oss så arrangeres det studietur til Israel og Palestina i løpet av andreåret.

Arbeidsrelevans og videre studier

Årsstudiet i freds- og konfliktstudier er identisk med første år av bachelorgraden i freds- og konfliktstudier. Du kan dermed fortsette på en treårig bachelorgrad etterpå om du ønsker det. Dette forutsetter at du har godkjent de 60 studiepoengene fra årsstudiet.

Dette fagområdet kan også inngå som en del av andre studieretninger, og kompetansen er dessuten verdifullt i mange yrker og sektorer.

Kunnskapen er nyttig innen yrker som:

• journalist
  • antropolog
  • samfunnsgeograf
  • lærer
  • rådgiver og analytiker i private eller offentlige bedrifter

Les om en tidligere student som har fått seg en samfunnsnyttig jobb etter studiene her.

Se alle studier ved ONH