Nettstudier

Årsstudium i freds- og konfliktstudier – nettstudium

Er du interessert i verden utenfor Norges grenser? Lurer du på hva som forårsaker kriger og hvorfor det er så vanskelig å skape fred? Da er freds- og konfliktstudier for deg. Dette studiet vil gi deg kunnskap og kompetanse til å forstå og analysere internasjonale forhold og hendelser.

* Pris pr. semester. Registreringsavgift og utgifter til materiell kommer i tillegg
Søk på dette studiet Dette studiet er også tilgjengelig i Oslo
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst og vår
Studieomfang: Heltid og deltid
Lånekassen: Godkjent
Eksamen: Nettbasert
Fysisk oppmøte: Nei

Verden i dag står overfor utfordringer som terrorisme, massive brudd på menneskerettighetene, klimaendringer, store folkeforflytninger, autoritære ledere, økonomiske kriser og pandemi. Felles for alle disse er at de har innvirkning på lokal, regional og internasjonal fred og sikkerhet. I dette studiet vil du tilegne deg teoretiske og praktiske verktøy som gjør deg i stand til å analysere, forstå og diskutere disse utfordringene.

Hva lærer du?

Freds- og konfliktstudier er et tverrfaglig fagfelt, og det gjør det både unikt og spennende. Emnene som undervises har bygger på elementer fra blant annet statsvitenskap, utviklingsstudier, internasjonale studier, antropologi, økonomi, historie og religionsstudier. Med et årstudium vil du få solid kunnskap og kompetanse innenfor et spennende og viktig fagfelt.

På dette studiet lærer du blant annet om:

• hvem og hva som styrer internasjonal politikk
  • hvorfor menneskerettigheter brytes i stor skala uten konsekvenser
  • konflikttrender og hvorfor væpnede konflikter oppstår
  • mekanismer og tilnærminger til konfliktløsning og fredsarbeid
  • hvilken rolle religion spiller i krig og fred
  • Norges rolle i verden

Læringsplattformen Qybele blir ditt viktigste verktøy under studiene. Du får tilgang til undervisning, oversikt over timeplan og arbeidskrav. Du får personlig veiledning og gode kommunikasjonsverktøy for å diskutere og snakke med medstudenter. I tillegg vil en studentrådgiver følge deg gjennom hele studietiden.

"På freds- og konfliktstudier lærte jeg en analytisk tilnærming til internasjonale forhold, i tillegg til det faglige og den skriftlige kompetansen. Men noe av de viktigste var å se ting fra ulike perspektiver."

Hilde G. Bye, tidligere bachelorstudent på freds- og konfliktstudier

Frivillige samlinger

For studieprogrammene ved Institutt for statsvitenskap og internasjonale relasjoner arrangeres det minimum én felles digital samling per semester. Her får du får muligheten til å treffe forelesere og medstudenter.

Du kan delta på så mange samlinger du ønsker. Samlingene er ikke emnespesifikke, men tar for seg ulike faglige problemstillinger og temaer. Dette varierer fra samling til samling. Det er også fokus på studieteknikk og det å være nettstudent, og samlingene gir gode muligheter til å bli kjent med både medstudenter, fagansatte og høyskolen.

student studerer freds- og konfliktstudier på onh

Arbeidsrelevans og videre studier

Årsstudiet i freds- og konfliktstudier er identisk med første år av bachelorgraden i freds- og konfliktstudier. Du kan dermed fortsette på en treårig bachelorgrad etterpå om du ønsker det, og den kan også gjøres på nett. Dette forutsetter at du har godkjent de 60 studiepoengene fra årsstudiet.

Dette fagområdet kan inngå i andre studieretninger, og er også verdifullt i mange yrker og sektorer.

Kunnskapen kan være nyttig i yrker som:

• journalist
  • antropolog
  • samfunnsgeograf
  • lærer
  • rådgiver og analytiker i private eller offentlige bedrifter

Les hvordan Hamado fikk en samfunnsnyttig jobb etter freds- og konfliktstudiene

Se alle studier ved ONH