Å være nettstudent har en rekke fordeler. Fleksibiliteten i hverdagen og det store utvalget av studier er to av de viktigste grunnene til at nettstudier har hatt en stor vekst de siste årene. Noen bekymrer seg kanskje for en hverdag hjemme bak PC-skjermen, men med de rette vanene kan nettstudier bidra til å holde både hodet og kroppen i god form. Her viser vi deg hvordan.

1. Ha en dedikert arbeidsplass og sørg for en god sittestilling

Å ha en dedikert arbeidsplass kan være en utfordring i hverdagen. Det er ikke alltid mulig å sette opp et skrivebord i en liten leilighet, eller kanskje du har barn som flyr rundt i alle rom. Likevel er det en stor fordel om du velger ut ett sted i hjemmet som er til studier, og kun studier. Omring deg gjerne med planter, drikke, sunn snacks og annet som gjør det lettere for deg å fokusere. Forsøk å ikke ta med deg laptopen i sengen for å “ta igjen” det tapte, da kan du risikere å bli utmattet.

Ha et fokus på ergonomi. Det er fort gjort å slenge seg i sofaen med beina på bordet, men det er også fort gjort å bli sittende i denne stillingen. Sørg for at du har et bevisst forhold til sittestilling, og varier denne med jevne mellomrom. Forsøk å sitt med tastaturet eller laptopen nær deg, og prøv å sitt slik at du slapper av i skuldrene med svakt bøyde albuer, og rette håndledd.

Dårlig sittestilling over tid kan forårsake ryggproblemer, muskeltretthet og hodepine, og vil slå negativt ut på resultatene dine. Det er derfor viktig at du tar hensyn til seg selv, og med jevne mellomrom sjekker sittestillingen.

Reis deg gjerne opp et par ganger i timen. Gå til kaffetrakteren, ta deg litt luft på balkongen, eller gjør noen enkle øvelser. Mer om dette i punkt sett

2. Gå ut døren minst én gang hver dag

Det er en grunn til at du har valgt studiet du sitter med. Du er interessert i faget, og det kan plutselig gå timesvis uten at verken hode eller kropp har fått hvile og variasjon. Som nevnt i forrige punkt bør du forlate arbeidsstasjonen et par ganger i timen, men minst én av disse turene bør være ut døren. Frisk luft har en god effekt på oss, og kan hjelpe deg med å klarne tankene.

Om nødvendig kan du stille inn en alarm på mobilen som minner deg på å ta en tur rundt kvartalet, til den nærmeste benken, eller bare til postkassa.

3. Bruk fleksibiliteten til din fordel

Fleksibiliteten til nettstudier betyr ikke bare at du kan studere faget ditt når du vil, det betyr også at du kan velge å IKKE kan studere faget ditt når du ønsker å prioritere noe annet. Vi vil selvfølgelig at du skal prioritere studiet ditt for å oppnå gode resultater, men fleksibiliten gjør at du kan ta deg en treningsøkt når du skulle ha lyst og mulighet. Gjør dette til en rutine. Uansett om det er hver dag, hver uke eller hver måned, så har du med nettstudier muligheten til å få et avbrekk for å pleie og trene kroppen. Mange ønsker å starte dagen med en treningsøkt, mens andre ønsker å legge økten til rundt lunsj. Det vikigste er uansett at får beveget deg litt, helst hver dag. Det hjelper både på konsentrasjonen og motivasjonen i studiene.

4. Spis riktig og unngå usunne snacks

Hold sunne snacks i nærheten. Fyll spiskammeret med hjernemat: nøtter, rosiner, oster, frukt og grønnsaker.

Dette for å holde hodet igang på lange dager. Sjokolade, godteri, kjeks og kaker er både fristende og godt, men det hjelper ikke på konsentrasjonen over tid. Velg fruktsalat i stedet for sjokoladekake, og du kan holdet fokuset fram til neste pause.

5. Strekk og tøy

Bruk pausene til noe fysisk aktivitet. Du trenger ikke ut og løpe hver gang, tøyinng og strekkøvelser kan gjøre underverken for mroppen . Særlig skuldrene, ryggen, nakken og armene er utsatt i hverdagen for PC-skjermen, og det er viktig at disse får litt ekstra kjærlighet. Strekking og tøying reduserer spenninger og muskeltretthet, og du vil føle deg mye bedre etter noen få dager med jevnlige øvelser.

6. Begrens belastningen på øynene

Mange timer foran skjermen sliter på øynene, og du kan oppleve hodepine. Det er derfor, nok en gang, viktig at du tar pauser og sørger for at lysstyrken på skjermen er behagelig og tilpasset de øvrige lysforholdene i rommet. Forsøk å sitte i tilnærmet naturlig dagslys, gjerne ved et vindu, forutsatt at det ikke resulterer i mye gjenskinn fra skjermen. For sterk belysning har en negativ effekt, og det samme kan sies om å sitte med PC-en i et mørkt rom. Om du foretrekker å jobbe på kvelden eller i dempet belysning, sørg for at lysstyrken på skjermen er tilsvarende dempet for å unngå “lommelykt-effekten”.

Uansett hvor mye du justerer både skjermen og øvrig belysning, vil det viktigste være å ta pauser. Som nevnt i punkt 2 kan du ta deg en tur ut, da unngår du i tillegg at pausen blir brukt foran TV-skjermen. Da får øynene hvile og du klarner hodet samtidig.

Nå håper vi at du har fått noen tips som gjør at hverdagen som nettstudent ikke bare tærer på, men faktisk kan forbedre formen.
Er du ikke enda nettstudent ved Bjørknes Høyskole? Se hva vi kan tilby!