Her finner du en oversikt over hvilke emner som årsenheten miljøterapi er bygget opp av. Årsenheten kan inngå kan inngå som første år av bachelor i psykologisk helsearbeid dersom du ønsker å studere videre etter årsenheten (oppsettet endres da noe i 2. året).

 Årsenheten består av 4 emner à 15 studiepoeng.

 

 

  • PSY1130 Innføring i generell psykologi (15 studiepoeng)

    Innføring i generell psykologi gir en grunnleggende innføring i grunndisiplinene i psykologien og gir med dette en innføring og oversikt over bredden og mangfoldet i moderne psykologi. Emnet tilfører også viktig biografisk kunnskap om sentrale enkeltpersoner som har hatt stor betydning for psykologiens utvikling, og faglige og etiske perspektiver innenfor ulike psykologiske retninger.

    Les mer
  • PSY6081 Traume, tilknytning og samspill (15 sp)

    Traume, tilknytning og samspill gir en grundig innføring i tilknytningsteori og forståelsen av sammenhengen mellom tilknytning og barnets utvikling og hvordan det fungerer. Emnet belyser sentrale begreper som affektregulering og mentalisering i forståelsen av tilknytning.

    Les mer
  • PSY3270 Konsulterende psykologi – relasjoner, kommunikasjon og endring (15 sp)

    Hvordan hjelper man mennesker som ønsker endring i livet? Konsulterende psykologi har fokus på å integrere forskning og praksis i forståelsen av endringsprosesser hos mennesker som ønsker utvikling. Emnet fokuserer på å gi studentene en grundig innføring i menneskelige endringsprosesser og hvordan møte mennesker med fokus på endring gjennom samtale. Emnet skal gjøre studenten i stand til å forstå viktige elementer i endringsarbeid, samt gi en grundig innføring i kommunikasjonsferdigheter som er essensielle i slike menneskemøter. Emnet gir videre en overordnet innføring i grunnleggende psykologiske tilnærminger til endringsarbeid.

    Les mer
  • PSY6161 Miljøterapi (15 sp)

    Emnet miljøterapi tar for seg det mangefasetterte fag- og praksisfeltet som utgjør miljøterapi. Rammen for emnet er at miljøterapi er en terapiform som har noe egenartet i seg selv, en fagideologisk tankegang, som kan bidra sterkt inn i de ulike brukerens liv og bedringsprosesser. Emnet har til formål å gi studentene kunnskap og forståelse for grunnleggende ideer, teorier og forskning som vil bidra i det miljøterapeutiske arbeidet.

    Les mer