Her finner du oversikt over psykologiemnene du kan ta som enkeltemner. De er tilgjengelige hele året på nett, så lenge du rekker å gjennomføre arbeidskrav og oppmeldingsfristen til eksamen. Klikk på hvert emne for å lese mer om innhold, arbeidskrav og eksamen. Husk notere ned emnekode slik at du søker på riktig emne

  • PSY1120 Psykologi som fag og vitenskap (15 sp)

    Psykologi som fag og vitenskap gir en innføring i psykologiens historie, psykologi som fagområde og som vitenskapelig disiplin. Emnet tilfører også viktig biografisk kunnskap om sentrale enkeltpersoner som har hatt stor betydning for psykologiens utvikling.

  • PSY1230 Utviklingspsykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Kunnskap om barn og unge har i de senere årene fått mer og mer oppmerksomhet. De siste 20 årene av 1900 tallet så man en enorm vekst i systematisk kunnskap om barn og unge. Dette emnet tar for seg menneskets psykologiske utvikling gjennom hele livsløpet. Vi ser på utvikling av sosiale, kognitive, biologiske, moralske og emosjonelle egenskaper og ferdigheter. Hvordan klarer noen barn å få et godt liv på tross av alvorlig omsorgssvikt? Og hva skal til for å utvikle en god evne til å kommunisere med andre mennesker? Dette er eksempler på spørsmål som faget utviklingspsykologi vil ta for seg.

  • PSY1240 Sosial og personlighetspsykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Emnet gir en introduksjon til sosial- og personlighetspsykologi som fag og vitenskap, det vil si i fagets problemstillinger, teorier og forskningsresultater. Dette emnet formidler noen av de viktigste bidragene sosial- og personlighetspsykologi har gitt til vår forståelse av mennesket som sosialt vesen og hvordan vi fungerer som sosiale vesen.

  • PSY1250 Kognitiv psykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Kognitiv psykologi handler generelt om hvordan mennesker behandler informasjon. Alt vi tenker og gjør er produkter av informasjonsprosessering: Om alt fra hvor langt det er mellom oss og bilen vår når vi står på parkeringsplassen, til spørsmålet om hva vi spiste til middag i går, til om vi burde velge å studere psykologi eller ikke, er alle slike vurderinger vi gjør basert på informasjon vi har tilgjengelig her og nå. Kognitiv psykologi er – enkelt forklart – studien av informasjonsprosessering. I dette emnet vil du lære om hvordan vi tolker det vi ser, hvordan hukommelsen påvirker normal fungering, hvordan oppmerksomhet er viktig for alle vurderinger vi gjør, samt hvordan alle disse mekanismene slås sammen til det vi generelt kaller «tenkning».

  • PSY2230 Biologisk psykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Biologisk psykologi handler om det biologiske grunnlaget for atferd og bevissthet. Emnet ser på sammenhenger mellom biologiske prosesser, særlig i sentralnervesystemet, og psykologiske funksjoner. Studentene vil møte ulik tematikk som blant andre stress, smerte, søvn og motivasjon fra et biologisk psykologisk perspektiv.

  • PSY2240 Organisasjonspsykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Organisasjonspsykologien handler om psykologiske prosesser som har betydning for aktørene i arbeidslivet. Emnet ser på den menneskelige atferd og individets opplevelse som deltaker i en organisasjon. Hvordan person og situasjonsfaktorer påvirker livet på arbeidsplassen og i organisasjonslivet vil være sentralt.

  • PSY2250 Abnormal psykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Hvordan forstår man hva som er normalt og hva som er abnormalt av menneskelige tanker, følelser og atferd i dag og gjennom historien? Abnormal psykologi handler om hvordan vitenskapelig psykologi anvendes i forebygging, utredning og behandling av psykiske plager, livsproblemer og ulike funksjonshemninger. Emnet tar for seg problemstillinger knyttet til kompleksiteten i å forstå de ulike psykiske lidelsene vi kan finne hos både barn, unge og voksne, se årsaksmekanismer bak utviklingen av lidelsene og hvordan best møte dette med fokus på bedringsprosesser.

  • PSY2260 Organisasjonspsykologi (10 sp)

    Organisasjonspsykologien handler om psykologiske prosesser som har betydning for aktørene i arbeidslivet. Emnet ser på den menneskelige atferd og individets opplevelse som deltaker i en organisasjon. Hvordan person- og situasjonsfaktorer påvirker livet på arbeidsplassen og i organisasjonslivet vil være sentralt.

  • PSY2270 Kritisk psykologi (5 sp)

    Kritisk psykologi har som formål å bidra til refleksjon omkring hvordan psykologisk teori og empiri forstås og anvendes i samtiden, og å fremme alternative tilnærmingsmåter. Kritisk psykologi kan derfor sies å fungere som et korrektiv for den konvensjonelle psykologien. Et kritisk blikk rettes både innover på psykologien som fag og vitenskap og utover på rollen psykologien spiller i samfunnet, med særlig fokus på hvordan fagkunnskap og praksis kan ha uhensiktsmessige eller uheldige virkninger. I dette emnet stiller vi spørsmål ved psykologifagets innvirkning på menneskers velferd, sosial rettferdighet og på jordkloden. Emnet vil ta for seg hvordan menneskets handlingsevne og handlingsrom både påvirker, og blir påvirket av, de sosiale og samfunnsmessige rammene mennesket lever under.

  • PSY3260 Kritisk psykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Kritisk psykologi sies å fungere som et korrektiv for den konvensjonelle psykologien. Med et kritisk blikk som ser både innover på psykologien som fag og vitenskap og utover på rollen psykologiens spiller i samfunnet. Kritisk psykologi har som formål å fremme refleksjon av uheldige måter psykologisk teori og empiri anvendes i samtiden med sosial rettferdighet og myndiggjørelse av mennesket for øyet.

  • PSY3270 Konsulterende psykologi og forskningsmetoder – relasjoner, kommunikasjon og endring (15 sp)

    Hvordan hjelper man mennesker som ønsker endring i livet? Konsulterende psykologi har fokus på å integrere forskning og praksis i forståelsen av endringsprosesser hos mennesker som ønsker utvikling. Emnet fokuserer på å gi studentene en grundig innføring i menneskelige endringsprosesser og hvordan møte mennesker med fokus på endring gjennom samtale. Emnet skal gjøre studenten i stand til å forstå viktige elementer i endringsarbeid, samt gi en grundig innføring i kommunikasjonsferdigheter som er essensielle i slike menneskemøter. Emnet gir videre en overordnet innføring i grunnleggende psykologiske tilnærminger til endringsarbeid.

  • PSY6040 Skolepsykologi (15 sp)

    Skolepsykologi er et sammensatt emne som tar for seg hvordan psykologisk teori er relevant i klasserommet og skolen. Psykologifaget er relevant på mange forskjellige plan i skolen, alt fra hvordan å tilrettelegge for best mulig læring, til hvordan å møte problematisk atferd i klasserommet. I skolepsykologi vil du lære om hvordan psykologisk teori kan bidra til å gjøre skolen til et trygt læringsmiljø for elevene, hvordan lærere og annet personell kan imøtekomme elevers individuelle behov, og hvordan skolen og andre instanser kan imøtekomme elever med særskilte behov, da med hovedsakelig fokus på emosjonelle vansker og lærevansker.

  • PSY6060 Idrettspsykologi og mental trening (15 sp)

    Idrettspsykologi handler om hvordan psykologiske prosesser påvirker våre idrettslige prestasjoner, og hvordan idrett påvirker vår psykiske helse. Sentralt for idrettspsykologien er forståelsen av hvordan menneskets prestasjon i stor grad også påvirkes av mentale prosesser. Således kan studentenes læring i dette emnet også brukes på andre områder hvor man skal prestere.

  • PSY6081 Traume, tilknytning og samspill (15 sp)

    Traume, tilknytning og samspill gir en grundig innføring i tilknytningsteori og forståelsen av sammenhengen mellom tilknytning og barnets utvikling og hvordan det fungerer. Emnet belyser sentrale begreper som affektregulering og mentalisering i forståelsen av tilknytning.

  • PSY6120 Klinisk barne- og ungdomspsykologi (15 sp)

    Klinisk barne- og ungdomspsykologi handler primært om psykiske vansker som inntreffer i småbarnsalderen og ungdomsalderen frem til ca 20 år. Studenten vil også lære om sosial, fysisk og kognitiv normalutvikling som skjer i denne perioden. Hovedvekten vil være på psykiske vansker og tilpasninger knyttet til livsendringer, med et forebyggende perspektiv.

  • PSY6130 Psykisk helse i barnehagen (15 sp)

    Emnet har som formål å gi studentene kunnskap og forståelse for hvordan man kan jobbe med psykisk helse hos barn i barnehagen. I dette emnet får man både en innføring i arbeid med forebygging, samt at man lærer konkrete tiltak overfor utsatte barn og unge.

  • PSY6150 Bedømming- og beslutningspsykologi (15 sp)

    Bedømming- og beslutningspsykologi handler om hvordan mennesker gjør vurderinger og fatter beslutninger, og hvilke faktorer som styrer og påvirker disse prosessene. Emnet belyser hvordan forskjellige faktorer som heuristikkbasert tenkning, vurderingen av bevis og motbevis, sannsynlighetsvurderinger, vurderinger om gruppemedlemskap, vurderinger om optimisme og emosjoner, og vurderingen av risiko påvirker våre vurderinger og valgtagning. Emnet tar for seg sentrale teorier, empiriske funn og originalartikler i fagområdet og gir en generell innføring i bedømming- og beslutningstaking.

  • PSY6160 Klinisk miljøterapi (15 sp)

    Emnet klinisk miljøterapi tar for seg det mangefasetterte fag- og praksisfeltet som utgjør miljøterapi. Rammen for emnet er at miljøterapi er en terapiform som har noe egenartet i seg selv, en fagideologisk tankegang, som kan bidra sterkt inn i de ulike brukerens liv og bedringsprosesser. Emnet har til formål å gi studentene kunnskap og forståelse for grunnleggende ideer, teorier og forskning som vil bidra i det miljøterapeutiske arbeidet.

  • PSY6170 Psykisk helse i skolen (15 sp)

    De siste årene har det vært et økende fokus på barn og unges psykiske helse. De som jobber tett med barn og unge møter jevnlig personer som sliter med angst, selvskading, utagering og som setter for høye krav til seg selv. Emnet psykisk helse i skolen har som mål å gi økt forståelse og konkrete verktøy i møte med disse elevene. Voksne som møter barn og unge der de er, har en unik mulighet til å bidra til å styrke elevenes psykiske helse, samt forebygge og fange opp begynnende problemer. I tillegg er det viktig å få kunnskap om hvordan man kan ta vare på seg selv i en hverdag preget av mange krav og en rekke ulike roller man skal fylle.