Her finner du en oversikt over de valgfrie emnene på bachelorgraden. Alle tilbys på nett, og noen tilbys også med stedlig undervisning. Hvilke valgfrie emner som tilbys stedlig vil variere fra år til år.

Undervisningen i de valgfrie emnene vil enten være stedlig på Bjørknes Høyskole, på nett via vår e-læringsplattform Qybele. Oversikt over de obligatoriske emnene i bachelorgraden finner du her.

 

  • PSY6040 Skolepsykologi (15 sp)

    Skolepsykologi er et sammensatt emne som tar for seg hvordan psykologisk teori er relevant i klasserommet og skolen. Psykologifaget er relevant på mange forskjellige plan i skolen, alt fra hvordan å tilrettelegge for best mulig læring, til hvordan å møte problematisk atferd i klasserommet. I skolepsykologi vil du lære om hvordan psykologisk teori kan bidra til å gjøre skolen til et trygt læringsmiljø for elevene, hvordan lærere og annet personell kan imøtekomme elevers individuelle behov, og hvordan skolen og andre instanser kan imøtekomme elever med særskilte behov, da med hovedsakelig fokus på emosjonelle vansker og lærevansker.

  • PSY6060 Idrettspsykologi og mental trening (15 sp)

    Idrettspsykologi handler om hvordan psykologiske prosesser påvirker våre idrettslige prestasjoner, og hvordan idrett påvirker vår psykiske helse. Sentralt for idrettspsykologien er forståelsen av hvordan menneskets prestasjon i stor grad også påvirkes av mentale prosesser. Således kan studentenes læring i dette emnet også brukes på andre områder hvor man skal prestere.

  • PSY6081 Traume, tilknytning og samspill (15 sp)

    Traume, tilknytning og samspill gir en grundig innføring i tilknytningsteori og forståelsen av sammenhengen mellom tilknytning og barnets utvikling og hvordan det fungerer. Emnet belyser sentrale begreper som affektregulering og mentalisering i forståelsen av tilknytning.

  • PSY6120 Klinisk barne- og ungdomspsykologi (15 sp)

    Klinisk barne- og ungdomspsykologi handler primært om psykiske vansker som inntreffer i småbarnsalderen og ungdomsalderen frem til ca 20 år. Studenten vil også lære om sosial, fysisk og kognitiv normalutvikling som skjer i denne perioden. Hovedvekten vil være på psykiske vansker og tilpasninger knyttet til livsendringer, med et forebyggende perspektiv.

  • PSY6130 Psykisk helse i barnehagen (15 sp)

    Emnet har som formål å gi studentene kunnskap og forståelse for hvordan man kan jobbe med psykisk helse hos barn i barnehagen. I dette emnet får man både en innføring i arbeid med forebygging, samt at man lærer konkrete tiltak overfor utsatte barn og unge.

  • PSY6140 Forskning i praksis (15 sp)

    Emnet handler om å lære forskningsmetodikk gjennom praksis. Studentene jobber i gruppe, i samarbeid med forskningsleder om å gjennomføre et reelt forskningsprosjekt. Herunder erverver studentene erfaring og kunnskap om alle de sentrale stegene i forskningsprosessen: utvikling av forskningsspørsmål, innsamling av data, analyse, rapportering og formidling. Hvert semester settes det opp et gitt antall prosjekter, avhengig av søkertallene, og studentene må melde seg på ett av dem.

  • PSY6160 Klinisk miljøterapi (15 sp)

    Emnet klinisk miljøterapi tar for seg det mangefasetterte fag- og praksisfeltet som utgjør miljøterapi. Rammen for emnet er at miljøterapi er en terapiform som har noe egenartet i seg selv, en fagideologisk tankegang, som kan bidra sterkt inn i de ulike brukerens liv og bedringsprosesser. Emnet har til formål å gi studentene kunnskap og forståelse for grunnleggende ideer, teorier og forskning som vil bidra i det miljøterapeutiske arbeidet.

  • PSY6150 Bedømming- og beslutningspsykologi (15 sp)

    Bedømming- og beslutningspsykologi handler om hvordan mennesker gjør vurderinger og fatter beslutninger, og hvilke faktorer som styrer og påvirker disse prosessene. Emnet belyser hvordan forskjellige faktorer som heuristikkbasert tenkning, vurderingen av bevis og motbevis, sannsynlighetsvurderinger, vurderinger om gruppemedlemskap, vurderinger om optimisme og emosjoner, og vurderingen av risiko påvirker våre vurderinger og valgtagning. Emnet tar for seg sentrale teorier, empiriske funn og originalartikler i fagområdet og gir en generell innføring i bedømming- og beslutningstaking.

  • PSY6170 Psykisk helse i skolen (15 sp)

    De siste årene har det vært et økende fokus på barn og unges psykiske helse. De som jobber tett med barn og unge møter jevnlig personer som sliter med angst, selvskading, utagering og som setter for høye krav til seg selv. Emnet psykisk helse i skolen har som mål å gi økt forståelse og konkrete verktøy i møte med disse elevene. Voksne som møter barn og unge der de er, har en unik mulighet til å bidra til å styrke elevenes psykiske helse, samt forebygge og fange opp begynnende problemer. I tillegg er det viktig å få kunnskap om hvordan man kan ta vare på seg selv i en hverdag preget av mange krav og en rekke ulike roller man skal fylle.

Søk nå

Har du tenkt over:

  • -Hva er normale reaksjoner på unormale hendelser?
  • -Hvordan velge den riktige kandidaten til ulike stillinger?
  • -Hvordan kan kunnskap om hvordan mennesker fungerer fremme menneskerettigheter?
  • -Hvordan kan man arbeide med barn og unge med atferdsproblemer? Hva er egentlig psykiske lidelser?