Her finner du en oversikt over de valgfrie emnene på bachelorgraden. Alle tilbys på nett, og noen tilbys også med stedlig undervisning. Hvilke valgfrie emner som tilbys stedlig vil variere fra år til år.

Undervisningen i de valgfrie emnene vil enten være stedlig på Bjørknes Høyskole, på nett via vår e-læringsplattform Qybele. Oversikt over de obligatoriske emnene i bachelorgraden finner du her.

 

  • PSY6040 Skolepsykologi (15 sp)

    Skolepsykologi er et sammensatt emne som tar for seg hvordan psykologisk teori er relevant i klasserommet og skolen. Psykologifaget er relevant på mange forskjellige plan i skolen, alt fra hvordan å tilrettelegge for best mulig læring, til hvordan å møte problematisk atferd i klasserommet. I skolepsykologi vil du lære om hvordan psykologisk teori kan bidra til å gjøre skolen til et trygt læringsmiljø for elevene, hvordan lærere og annet personell kan imøtekomme elevers individuelle behov, og hvordan skolen og andre instanser kan imøtekomme elever med særskilte behov, da med hovedsakelig fokus på emosjonelle vansker og lærevansker.

  • PSY6060 Idrettspsykologi og mental trening (15 sp)

    Idrettspsykologi handler om hvordan psykologiske prosesser påvirker våre idrettslige prestasjoner, og hvordan idrett påvirker vår psykiske helse. Sentralt for idrettspsykologien er forståelsen av hvordan menneskets prestasjon i stor grad også påvirkes av mentale prosesser. Således kan studentenes læring i dette emnet også brukes på andre områder hvor man skal prestere.

  • PSY6081 Traume, tilknytning og samspill (15 sp)

    Tilknytning og samspill gir en grundig innføring tilknytningsteori og forståelsen av sammenhengen mellom tilknytning og barnets utvikling og hvordan det fungerer. Emnet belyser sentrale begreper som affektregulering og mentalisering som to sentrale begreper i forståelsen av tilknytning.

  • PSY6120 Klinisk barne- og ungdomspsykologi (15 sp)

    Klinisk barne- og ungdomspsykologi handler primært om psykiske vansker som inntreffer i de i småbarnsalderen og ungdomsalderen frem til ca 20 år. Studenten vil også lære om sosial, fysisk og kognitiv normalutvikling som skjer i denne perioden. Hovedvekten vil være på psykiske vansker og tilpasninger knyttet til livsendringer, med et forebyggende perspektiv.

  • PSY6130 Psykisk helse i barnehagen (15 sp)

    Emnet har som formål å gi studentene kunnskap og forståelse for hvordan man kan jobbe med psykisk helse hos barn i barnehagen. I dette emnet får man både en innføring i arbeid med forebygging, samt at man lærer konkrete tiltak overfor utsatte barn og unge.

  • PSY6105 Kognitiv psykologi og forskningsmetoder (5 sp)

    Kognitiv psykologi handler om mentale prosesser som hukommelse, tenkning og beslutningstakning. Emnet tar for seg sentrale teorier og empiriske funn i faget og gir en grunnleggende innføring i moderne kognitiv psykologi som vitenskap.

  • PSY6090 Personlighetspsykologi (10 sp)

    Personlighetspsykologi handler om begrepet personlighet og hvordan ulike teoretiske og faglige leirer forstår og forsker på personlighet. Emnet gir en innføring i de viktigste teoriene med et overordnet fokus på individuelle forskjeller.

  • PSY3280 Fordypning i forskningsmetoder

    Fordypningen i kvantitative forskningsmetoder har til formål å utvikle kunnskap og ferdigheter relatert til analyse av kvantitative data fra psykologisk forskning. Sentralt står analyse av statistiske sammenhenger og gruppeforskjeller. Herunder inngår både deskriptiv statistikk og slutningsstatistikk. Utvikling av ferdigheter i analyse av data med programvare for statistikk, satt i kontekst av problemstillinger fra anvendt psykologisk forskning, står sentralt i emnet. Fordypningen i kvalitative metoder fokuserer på problemstillinger og ferdigheter av både teoretisk og praktisk art. Emnet begynner med hvordan kvalitativt orienterte forskere utvikler gode forskningsspørsmål, og hvordan slike spørsmål kan besvares på en godt begrunnet måte. Hovedfokuset vil være på de ulike teoretiske kunnskapstradisjonene og hvordan de henger sammen med analytiske tilnærminger.

Søk nå

Har du tenkt over:

  • -Hva er normale reaksjoner på unormale hendelser?
  • -Hvordan velge den riktige kandidaten til ulike stillinger?
  • -Hvordan kan kunnskap om hvordan mennesker fungerer fremme menneskerettigheter?
  • -Hvordan kan man arbeide med barn og unge med atferdsproblemer? Hva er egentlig psykiske lidelser?