Les om hvilke obligatoriske og valgfrie emner som inngår i bachelorgraden i anvendt psykologi på Bjørknes Høyskole.

Under finner du en oversikt over tilhørende emner for bachelorgraden i anvendt psykologi.

Studiemodell bachelor i psykologi

  • PSY1120 Psykologi som fag og vitenskap (15 sp)

    Psykologi som fag og vitenskap gir en innføring i psykologiens historie, psykologi som fagområde og som vitenskapelig disiplin. Emnet tilfører også viktig biografisk kunnskap om sentrale enkeltpersoner som har hatt stor betydning for psykologiens utvikling.

  • PSY1230 Utviklingspsykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Kunnskap om barn og unge har i de senere årene fått mer og mer oppmerksomhet. De siste 20 årene av 1900 tallet så man en enorm vekst i systematisk kunnskap om barn og unge. Emnet tar for seg menneskets psykologiske utvikling.

  • PSY1240 Sosial og personlighetspsykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Emnet gir en introduksjon til sosial- og personlighetspsykologi som fag og vitenskap, det vil si i fagets problemstillinger, teorier og forskningsresultater. Dette emnet formidler noen av de viktigste bidragene sosial- og personlighetspsykologi har gitt til vår forståelse av mennesket som sosialt vesen og hvordan vi fungerer som sosiale vesen.

  • PSY1250 Kognitiv psykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Kognitiv psykologi handler om mentale prosesser som oppmerksomhet, hukommelse, språk, bedømning, beslutningstaking, problemløsning og kreativitet. Emnet tar for seg sentrale teorier og empiriske funn i faget og gir en grunnleggende innføring i moderne kognitiv psykologi som vitenskap.

  • PSY2230 Biologisk psykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Biologisk psykologi handler om det biologiske grunnlaget for atferd og bevissthet. Emnet ser på sammenhenger mellom biologiske prosesser, særlig i sentralnervesystemet, og psykologiske funksjoner. Studentene vil møte ulik tematikk som blant andre stress, smerte, søvn og motivasjon fra et biologisk psykologisk perspektiv.

  • PSY2250 Abnormal psykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Abnormal psykologi handler om hvordan vitenskapelig psykologi anvendes i forebygging, utredning og behandling av psykiske plager, livsproblemer og ulike funksjonshemninger. Hvordan forstår man hva som er normalt og hva som er abnormalt i dag og gjennom historien? Emnet tar for seg problemstillinger knyttet til kompleksiteten i å forstå årsaksmekanismer bak, utredning av, Psykiske lidelser både hos barn, unge og voksne.

  • PSY2240 Organisasjonspsykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Organisasjonspsykologien handler om psykologiske prosesser som har betydning for aktørene i arbeidslivet. Emnet ser på den menneskelige atferd og individets opplevelse som deltaker i en organisasjon. Hvordan person og situasjonsfaktorer påvirker livet på arbeidsplassen og i organisasjonslivet vil være sentralt.

  • PSY3270 Konsulterende psykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Konsulterende psykologi har fokus på å integrere forskning og praksis for å fremme individuell og mellommenneskelig fungering gjennom livsløpet. Emnet tar for seg forskjellige vitenskapelige, holistiske modeller for menneskelig fungering, samhandling og endringsprosesser. Studentene vil møte ulike temaer innen helsepsykologien, slik som blant andre stress, sorg, avhengighet og kronisk smerte.

  • PSY3260 Kritisk psykologi og forskningsmetoder (15 sp)

    Kritisk psykologi sies å fungere som et korrektiv for den konvensjonelle psykologien. Med et kritisk blikk som ser både innover på psykologien som fag og vitenskap og utover på rollen psykologiens spiller i samfunnet. Kritisk psykologi har som formål å fremme refleksjon av uheldige måter psykologisk teori og empiri anvendes i samtiden med sosial rettferdighet og myndiggjørelse av mennesket for øyet.

  • PSY3990 Bacheloroppgave (15 sp)

    I bachelorprosjektet skal studenten anvende sin kunnskap om og forståelse for psykologiens teorier og metoder i analysen av en bestemt problemstilling.   Bachelorprosjektet er en større selvstendig oppgave. Kandidaten skal ha ferdighet og kompetanse til å formulere, belyse og besvare en problemstilling innen psykologifaget. Kandidaten skal kunne utføre objektive søk etter vitenskapelig litteratur som kan besvare problemstillingen. Kandidaten skal skrive en selvstendig, individuell oppgave i et vitenskapelig format som viser evnen til å fordype seg i en valgt problemstilling. Emnet tar for seg prosjektledelse og presentasjonsteknikk som viktige elementer i arbeidet med et selvstendig prosjekt. Sentral forskningsmetodikk vil være en viktig del av emnets fokus.

  • PSY6081 Traume, tilknytning og samspill (15 sp)

    Tilknytning og samspill gir en grundig innføring tilknytningsteori og forståelsen av sammenhengen mellom tilknytning og barnets utvikling og hvordan det fungerer. Emnet belyser sentrale begreper som affektregulering og mentalisering som to sentrale begreper i forståelsen av tilknytning.

  • PSY6060 Idrettspsykologi og mental trening (15 sp)

    Idrettspsykologi handler om hvordan psykologiske prosesser påvirker våre idrettslige prestasjoner, og hvordan idrett påvirker vår psykiske helse. Sentralt for idrettspsykologien er forståelsen av hvordan menneskets prestasjon i stor grad også påvirkes av mentale prosesser. Således kan studentenes læring i dette emnet også brukes på andre områder hvor man skal prestere.

  • PSY6070 Psykologi i arbeid med fysisk helse (10 sp)

    Psykologi i arbeid med fysisk helse er et emne som har fokus på de psykologiske prosessene som finner sted i de kliniske møtene helsepersonell har hvor det er den fysiske helsen som står i sentrum. Emnet handler både om de psykologiske prosessene som kan gjøre seg gjeldende parallelt til pasientens fysiske helseplager, samt de psykologiske prosessene som gjør seg gjeldende i relasjonen mellom behandler og pasient.

  • PSY6120 Klinisk barne- og ungdomspsykologi (15 sp)

    Klinisk barne- og ungdomspsykologi handler primært om psykiske vansker som inntreffer i de i småbarnsalderen og ungdomsalderen frem til ca 20 år. Studenten vil også lære om sosial, fysisk og kognitiv normalutvikling som skjer i denne perioden. Hovedvekten vil være på psykiske vansker og tilpasninger knyttet til livsendringer, med et forebyggende perspektiv.

  • PSY6130 Psykisk helse i barnehagen (15 sp)

    Emnet har til formål å gi studentene kunnskap og forståelse for hvordan jobbe med psykisk helse hos barn i barnehagen. Emnet fokuserer på forebygging så vel som kokrete tiltak ovenfor utsatt barn og unge.

  • PSY6105 Kognitiv psykologi og forskningsmetoder (5 sp)

    Kognitiv psykologi handler om mentale prosesser som hukommelse, tenkning og beslutningstakning. Emnet tar for seg sentrale teorier og empiriske funn i faget og gir en grunnleggende innføring i moderne kognitiv psykologi som vitenskap.

  • PSY6090 Personlighetspsykologi (10 sp)

    Personlighetspsykologi handler om begrepet personlighet og hvordan ulike teoretiske og faglige leirer forstår og forsker på personlighet. Emnet gir en innføring i de viktigste teoriene med et overordnet fokus på individuelle forskjeller.

  • PSY 6910 Internship/praksis (15/30sp)

    Internship/praksis er et valgfritt emne som vil gi studenten en unik mulighet til å tilegne seg praktisk arbeidserfaring innenfor en bedrift/institusjon/organisasjon som har sitt virke innen fagrelevant arbeid. Dette kan eksempelvis være et praksisopphold innen psykisk helsevern, på skoler, i rådgivende organ eller ved forskningsinstitusjoner.

  • PSY6930 Internship/praksis (30 sp)

    Internship/praksis er et valgfritt emne som vil gi studenten en unik mulighet til å tilegne seg praktisk arbeidserfaring innenfor en bedrift/institusjon/organisasjon som har sitt virke innen fagrelevant arbeid. Studenten søker selv en ønsket arbeidsplass  for praksisopphold.  Det viktigste for å få et  praksisopphold godkjent som del av bachelorgraden er ikke stedet i seg selv, men  hvilke arbeidsoppgaver som utføres i løpet av praksisoppholdet. 

Søk nå

Har du tenkt over:

  • -Hva er normale reaksjoner på unormale hendelser?
  • -Hvordan velge den riktige kandidaten til ulike stillinger?
  • -Hvordan kan kunnskap om hvordan mennesker fungerer fremme menneskerettigheter?
  • -Hvordan kan man arbeide med barn og unge med atferdsproblemer? Hva er egentlig psykiske lidelser?