Peder Mortvedt Isager

Førsteamanuensis

Peder Mortvedt Isager

Peder Mortvedt Isager er ansatt som førsteamanuensis i psykologi ved Oslo Nye Høyskole. Han har master i kognitiv nevrovitenskap fra universitetet i Oslo og har en PhD i psykologisk forskningsmetode og forskningspraksis fra Eindhoven University of Technology i Nederland.

• 2022 – dd.: Førsteamanuensis i psykologi, Oslo Nye Høyskole
  • 2020 - 2022.: Høyskolelektor i psykologi, Oslo Nye Høyskole
  • 2018 - dd.: Komitemedlem, Data & Methods Committee, Psychological Science Accelerator
  • 2017 - 2022.: PhD i psykologisk forskningsmetode og forskningspraksis, Dept. Industrial engineering & innovation sciences, Eindhoven University of Technology
  • 2015-2017: Master in Cognitive Neuroscience, Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo
  • 2012-2015: Bachelor i Psykologi, Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo

Jobber med

Undervisning og veiledningsområder

• PSY4420: Anvendt kvantitativ forskningsmetode (emneansvarlig)
  • Administrator for Educloud
  • Forskningsmetode, forskningspraksis, replikasjon, psykologisk forskning i internasjonale samarbeidsprosjekter.

Kompetanseområder

• Replikasjonsstudier
  • Forskningsmetode og statistikk
  • Programmering for forskning og dataanalyse
  • Metoder og praksis for sikring av åpen og reproduserbar forskning
  • Kognitiv nevrovitenskap og hjerneavbildningsteknologi

Forskning

Jeg forsker på studieseleksjon i replikasjonsforskning og arbeider med å utvikle metoder for å identifisere studier det vil være spesielt nyttig å replisere. Jeg har i tillegg arbeidet med andre temaer innenfor forskningsmetode – som hvordan teste nullfunn statistisk, og hvordan organisere større datainnsamlingsprosjekter. Jeg er generelt interessert i det meste som har med problemer i forskningspraksis og forskningsmetode å gjøre.

Jeg er også interessert i utviklingen av nettverksteori i klinisk klinisk psykologisk forskning, og hvordan ideen om psykisk lidelse som et komplekst system kan lede til ny innsikt i hvordan psykiske lidelser oppstår, vedvarer, og blir komorbide.

- Peder Mortvedt Isager

Utvalgte publikasjoner

Annet

Peder sin nettside finner du her