Jonas Bergan Dræge

Førsteamanuensis

Jonas Bergan Dræge

Jonas er førsteamanuensis ved internasjonale studier og freds- og konfliktstudier. Han har vært ansatt på Oslo Nye Høyskole siden sommeren 2020, og før det jobbet han som postdoktor på Kennedy School of Government på Harvard University i tre år. Jonas forsker på spørsmål rundt demokratisk tilbakegang og autoritære regimer, med særlig fokus på Midtøsten. Han har drevet forskningsprosjekt i Tyrkia, Syria, og Saudi Arabia, og snakker både arabisk og tyrkisk.

Bakgrunn

• Ph.D. i statsvitenskap, European University Institute (2017)
    • Doktorgraden handlet om forholdet mellom sivilsamfunn og politiske partier i Tyrkia etter Gezi-protestene i 2013
  • MPhil, i modern midtøstenstudier, University of Oxford (2013)
    • Uteksaminert med distinction
    • Jobbet parallelt som rådgiver for en fredsmeklingsorganisasjon for Syria basert i London
  • B.A. i midtøstenstudier og psykologi, Universitetet i Oslo (2010)

Jobber med

Undervisning og veiledningsområder
Demokratisering og autokratisering, midtøstenstudier, internasjonal politikk, forskningsmetode, protestbevegelser, partipolitikk, valgadferd.

Forskning

Aktuelle forskningsområder
Demokratisering, politikk i midtøsten, protestbevegelser og partipolitikk

Utvalgte publikasjoner

Annet

Faglige kompetanseområder
Områdekunnskap (Midtøsten, Tyrkia, og Italia) og statsvitenskap generelt, herunder demokratisering, protester, og politiske partier.

Andre arbeidsområder
Jonas driver sammen med Lars Erik Berntzen podkasten Politikk og Røvere, som tar for seg samfunnsvitenskapelige funn og teorier og hvordan de forholder seg til dagsaktuelle tema. Han har også blitt brukt som kommentator i både norske og utenlandske media. Foruten den akademiske karrieren gir Jonas også ut musikk, med bandet Jazzy Arafat og som soloartisten Youni.