Studier i Oslo

Årsstudium i statsvitenskap

Bli med inn i politikkens verden. Med årsstudium i statsvitenskap vil du få en grundig innføring i statsvitenskapens ABC. Dette er et dagsaktuelt studium som blant annet tar for seg politiske teorier, systemer og ideologier, politisk mobilisering, fordeling av makt og goder, samt mye mer. Du vil lære deg hvordan ulike samfunn er bygd opp og hvordan de utvikler seg.

* Pris pr. semester. Registreringsavgift og utgifter til materiell kommer i tillegg
Søk på dette studiet Dette studiet er også tilgjengelig som nettstudium
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiested: Campus i Oslo
Studiestart: Høst
Studieomfang: Heltid
Lånekassen: Godkjent

Studieåret danner en viktig faglig basis som gir deg et solid fundament innen statsvitenskap. Årsstudiet passer for deg som enten er i startfasen av utdanningen, eller som allerede er yrkesaktiv og ønsker å bygge på med mer kunnskap innen dette fagfeltet.

Du vil studere på en høyskole med tett kontakt med både organisasjonsliv og forskningsinstitusjoner. Vi hjelper gjerne med innspill til hvordan du kan gjøre deg mer attraktiv for din fremtidige drømmearbeidsgiver.

Hva lærer du?

Årsstudiet består av fire studieemner som sammen gir deg en grundig innføring i sentrale temaer innenfor statsvitenskap.

Følgende områder dekkes:

• Innføring i statsvitenskap: Politisk teori og styring – emnet introduserer deg for sentrale begreper, modeller og teorier, og gir en grunnforståelse av ideologier og idétradisjoner.

• Forskningsmetode og kommunikasjon – forskningsmetode er et sett av redskaper for å systematisk ettergå og forstå eksisterende kunnskap og utvikle ny kunnskap. Emnet gjør deg bevisst på din egen posisjon og samfunnsansvar, som forvalter og formidler av forskningsbasert kunnskap.

• Komparativ politikk – du får en systematisk gjennomgang og sammenligning av politiske systemer, styreformer, aktører og prosesser.

• Internasjonal politikk –  lær om forholdet mellom stater og andre aktører på den internasjonale arenaen. Vi dykker ned i noen av de mest spennende og utfordrende problemstillingene i internasjonale relasjoner, og tar i bruk en rekke verktøy for å forstå hvorfor stater handler som de gjør.

• Offentlig politikk og administrasjon – under dette emnet lærer du om blant annet valgordninger og velgeradferd, hvordan ulike samfunnshensyn balanseres opp mot hverandre, forholdet mellom offentlig, privat og frivillig sektor og hvordan vårt demokratiske styresett ivaretas gjennom institusjoner og prosesser.

Læringsplattformen Qybele blir ditt viktigste verktøy under studiene. Her får du tilgang til en rekke ulike læremidler, som digitale forelesninger, oppgaver og tekster. I Qybele har du gode muligheter til å danne kollokviegrupper og kommunisere med dine medstudenter. Som nettstudent får du også din egen nettlærer!

Bilde av en ung mann med norges ambassade-emblem i bakgrunnen

Petter tok med studiene til Stockholm og fikk relevant jobb på Norges ambassade. – Det er nyttig og givende å jobbe et sted med folk som har studert det samme som meg.

Les om Petters erfaringer med studier i statsvitenskap

Arbeidsrelevans og videre studier

Årsenheten i statsvitenskap er identisk med første år av bachelorgraden i statsvitenskap, det betyr at du kan gå rett på andre studieår hvis du ønsker å studere videre. Dette forutsetter at du har godkjent de 60 studiepoengene fra årsstudiet.

Kunnskap om hva som foregår i den politiske verden og hvordan ting henger sammen er etterspurt i mange ulike sektorer og bransjer.

Kompetansen er nyttig innen:

• frivillige organisasjoner
  • mediebedrifter
  • forsvaret og etterretning
  • forskning, akademia og skolevesenet
  • ulike departementer og offentlige etater
  • politiske organisasjoner og partier
  • konsulentbransjen

Se alle studier ved ONH