Nettstudier

Årsstudium i psykologi – nettstudium

Et årsstudium i psykologi passer for deg som vil ha en smakebit på psykologistudier, eller som ønsker å lære mer om normalpsykologi. Etter at årsstudiet er ferdig, kan du fortsette på andreåret av bachelor i anvendt psykologi.

* Pris pr. semester. Registreringsavgift og utgifter til materiell kommer i tillegg
Søk på dette studiet Dette studiet er også tilgjengelig i Oslo.
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Studiested: Nettstudier
Studiestart: Høst og vår
Studieomfang: Heltid og deltid
Lånekassen: Godkjent
Eksamen: Nettbasert
Fysisk oppmøte: Nei

Hva det er som gjør at vi oppfører oss på ulike måter når vi er med andre, både i nære relasjoner med noen få og som del av større grupper? Hvordan klarer noen barn å få et godt liv på tross av alvorlig omsorgssvikt? Hva skal til for å utvikle gode evner til å kommunisere med andre mennesker? Dette er bare noen av spørsmålene du vil utforske i løpet av studieåret.

Hva lærer du?

Læringsplattformen Qybele blir ditt viktigste verktøy under studiene. Du får tilgang til undervisning, oversikt over timeplan og arbeidskrav. Du får personlig veiledning og gode kommunikasjonsverktøy for å diskutere og snakke med medstudenter. I tillegg vil en studentrådgiver følge deg gjennom hele studietiden.

På dette studiet lærer du blant annet om:

• psykologi som fag og vitenskap i tillegg til en innføring i psykologiens historie
  • sentrale personer som har hatt stor betydning for psykologifagets utvikling
  • mentale prosesser som oppmerksomhet, hukommelse, språk, bedømming, beslutningstaking og problemløsning
  • hvordan vi oppfatter, tolker, beskriver og forklarer hendelser og handlinger som omfatter oss selv eller andre i dagliglivet
  • menneskets kognitive, biologiske, moralske, sosiale og emosjonelle utvikling
  • hva som utvikler seg, når det utvikler seg, hvordan og hvorfor utviklingen skjer

Hvis psykologi virker spennende, er årsenheten ved Oslo Nye Høyskole det rette studievalget. Hver av foreleserne sitter med en enorm kunnskap og viser en genuin interesse for sitt fag. Dette kommer tydelig frem i undervisningen. Hva er vel bedre enn å delta på forelesninger av god faglig kvalitet? Dessuten - kunnskap om menneskets atferd og mentale prosesser er nyttig uansett yrkesvei, og ellers i livet.

Oda Ødegaard Flaaten, tidligere psykologistudent

Sjekk ut vår podkast Psykt interessant – en podkast om aktuelle temaer innen psykologi.

student studerer psykologi på oslo nye høyskole

Jobbmuligheter og videre studier

Årsstudiet er et godt utgangspunkt for en lengre universitetsutdannelse eller for å gi deg mer tyngde i arbeidslivet, hvor psykologisk forståelse alltid vil være relevant.

Om du ønsker å studere videre etter fullført årstudiet, kan du fortsette direkte på andreåret på bachelor i anvendt psykologi, eller få innpass for 45 studiepoeng om du forsetter på bachelor i psykologisk helsearbeid.

Les mer om våre bachelorprogrammer i psykologi her.

Et årsstudium i psykologi vil gi relevant kunnskap for mange ulike sammenhenger. Kunnskap om normalpsykologien, som er studiet av alminnelige menneskers normale psykologiske funksjon, kan være nyttig på arbeidsplasser hvor man jobber med mennesker.

Kunnskapen kan være nyttig innen:

• helse- og omsorgssektoren
  • undervisningssektoren
  • ledelse og administrering av andre
  • organisasjonsarbeid
  • forbrukerinnsikt