Medisinstudier i Polen

Studer i en av de store europeiske nasjonene! Polen er et populært studiested for nordmenn. Rundt om i landet finner du fantastiske gamle byer og mangfoldig natur med flotte strender, innsjøer og trolske fjell.

Søk på opptaksprøver

Om universitetet: Medical University of Gdansk (MUG)

Bilde av universitetet i Gdansk
© Medical University of Gdansk

Det medisinske universitetet i Gdansk ligger i gangavstand både fra sentrum og Polens mest moderne sykehus.

Hvor: Gdansk
Studiestart: september
Antall år: 6
Søknadsavgift: NOK 1 600
Studieavgift: ca. 54 000 PLN pr. år

Opptakskrav

For å søke må du ha generell studiekompetanse og vitnemål fra treårig videregående skole.

I tillegg kreves

• minst 4 i engelsk  fra 1. vgs. (kan erstattes med TOEFL el. IELTS-test)
  • biologi 1 og 2 i kombinasjon med:
  • kjemi 1 og 2 eller fysikk 1 og 2 eller matte R1 og R2

Søkere med IB Diploma kan bli tatt opp basert på karakterer i biology HL (obligatorisk) og et valgt emne i chemistry, physics and mathematics HL, i tillegg til resultatene fra et intervju. Har søkeren bestått emnet i SL, kreves det en skriftlig prøve.

Fargeblinde frarådes å søke på grunn av mikroskopering med kontrastfarger. Det gis tilrettelegging for studenter med dysleksi.

Opptaksprøve

For å få tilbud om studieplass ved University of Gdansk, må du melde deg på og bestå en nettbasert opptaksprøve. Vanligvis tilbys opptaksprøver mellom mars og juni.

Først er det en skriftlig prøve med multiple choice-spørsmål i biologi og kjemi. Du må score 60% eller bedre på denne for å bli invitert til muntlig prøve. Den muntlige prøven varer cirka 20 minutter, og du vil bli spurt om din motivasjon for medisinstudier og få spørsmål om biologi og kjemi.

Du kan forberedende nettbasert kurs i biologi og kjemi hos oss.

Les om forkurs

Les mer om Medical University of Gdansk

Ønsker du mer informasjon om medisinstudier i utlandet?

Meld deg på vårt nyhetsbrev her