Hopp til hovedinnhold

PSY1230 Utviklingspsykologi (15 sp)

Dette emnet tar for seg menneskets psykologiske utvikling gjennom hele livsløpet og undersøker hvordan biologiske faktorer i samspill med miljøfaktorer bidrar til å forme individet.

Om emnet:

Utviklingspsykologi søker å forklare når, hvordan og hvorfor mennesket utvikler seg. De ulike sidene ved utvikling blir satt inn i et psykologisk helhetsperspektiv som fokuserer på barns, unges, voksnes og eldres samspill med sine omgivelser. Emnet har som mål å gi studenten kunnskap om og forståelse for grunnleggende idéer.

    • utviklingspsykologiens historie 
    • prenatal utvikling og spedbarnsalderen 
    • biologisk utvikling gjennom livsløpet 
    • kognitiv utvikling gjennom livsløpet 
    • sosial utvikling gjennom livsløpet 
    • emosjonell utvikling gjennom livsløpet 
    • moralsk utvikling gjennom livsløpet 
    • tilknytning 
    • familie og oppdragelse 
    • forskningsmetodikk innen utviklingspsykologi 
    • aktuelle teoretiske, etiske og forskningsbaserte problemstillinger innen utviklingspsykologien 
    • språkutvikling

    Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte: 

    Kunnskaper

    • kunnskap om hovedtrekkene ved menneskets kognitive, biologiske, moralske, sosiale og emosjonelle utvikling 
    • kunnskap om sentrale temaer, personer, teorier, empiri og metoder innen utviklingspsykologien 
    • forståelse av at forskjellige teoretiske perspektiver har ulike innfallsvinkler til menneskets utvikling gjennom livsløpet 
    • kunnskap om aktuelle og historiske problemstillinger i utviklingspsykologien 
    • kjennskap til forskningsbaserte problemstillinger og forskningsetiske tema innen forskning på barn, ungdom, voksne og eldre 

    Ferdigheter

    • evne til å beskrive og sammenligne hovedteoriene innenfor de ulike utviklingsområdene og drøfte teoriene ut fra sentrale empiriske funn 
    • evne til å se sammenhengen mellom ulike utviklingsområder 
    • evne til å drøfte styrker og svakheter ved empiriske studier innenfor utviklingspsykologien 
    • evne til å reflektere over barn og ungdom som målgruppe for psykologiske tester 

    Generell kompetanse

    • evne til å gjøre noen selvstendige betraktninger knyttet til menneskets utvikling under ulike betingelser. 
    • en forståelse av utvikling som et komplekst samspill mellom biologiske forhold og sosiale og kulturelle erfaringer. 
    • en forståelse av at utviklingspsykologisk forskning på barn og ungdom krever spesiell aktsomhet og etiske vurderinger

    Arbeidskrav

    Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene er: 

    • godkjent en skriftlig innlevering 

    Eksamen

    Karakteren i dette emnet består av to eksamener som gir en samlet karakter. Studenten må bestå begge eksamener for å bestå emnet.

    • individuell skriftlig oppgave over 48 timer, 1500 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering. Denne delen teller 70 % av den totale karakteren. 
    • multiple-choice-eksamen på 1 time. Denne delen teller 30 % av den totale karakteren. 

    Det er anledning til å ta opp kun den ene eller begge eksamenene i emnet dersom man ønsker det.

    Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A–F.