Barn som sikker i en seng og holder på et vondt kne

Revmatisk sykdom hos barn og ungdom

Publisert i Forskningsprosjekter Lørdag 28. november, 2020 - 15:37 | sist oppdatert Søndag 29. november, 2020 - 15:38

Helga Sanner forsker på revmatisk sykdom hos barn og ungdom

Hun er ansatt på seksjon for revmatologi / Nasjonal kompetansetjeneste for barne- og ungdomsrevmatologi ved Oslo Universitetssykehus (OUS) Rikshospitalet. Der jobber hun som seniorforsker og har også ansvar for utvikling av et nasjonalt register innen barnerevmatologiske sykdommer. Hun forsker på ulike aspekter av disse sykdommene og samarbeider med flere faggrupper og spesialiteter på OUS og med nasjonale og internasjonale forskermiljøer.

Hun veileder flere PhD kandidater. Ved Oslo Nye Høyskole har hun en bistilling som førsteamanuensis.

Hva er barnerevmatologisk sykdom?

Dette er sjeldne sykdommer (ca. 200 nye tilfeller per år i Norge). Sykdommene regnes som autoimmune, dvs. at kroppens immunsystem ved en feil angriper eget vev. Vanligst er barneleddgikt/juvenil idiopatisk artritt hvor man ser hovne/vonde/stive ledd (leddbetennelse/artritt). Sjeldnere, men ofte mer alvorlig, er de systemiske revmatiske bindevevssykdommene og vaskulittene (betennelse av veggene i blodkar). Disse involverer ulike organer i kroppen, f.eks hjerte, lunger, muskulatur og hud. Det har i det senere år vært en rivende utvikling i behandlingen av de fleste barnerevmatologiske sykdommer.

Aktuelle forskningsområder:

• Fysisk form og fysisk utholdenhet ved barnerevmatologisk sykdom

• Langtidsprognose og organaffeksjon ved revmatisk hud og muskel betennelse (juvenil dermatomyositt)

• Leder en multinasjonal, multisenter, randomisert kontrollert studie (RCT) på optimalisert behandling ved barneleddgikt.

Veiledning av PhD kandidater:

Hovedveileder for 3 PhD kandidater (inkludert for Zoltan Barth som er ansatt på Oslo Nye Høyskole).
Biveileder for 2 PhD kandidater

Vitenskapelig artikler: