hjertet
Einar S. Nordén er stipendiat ved Oslo Nye Høyskole

Nyere teknologi gir oss mulighet for å måle hjertevevets deformasjon

Hjertet har en livsviktig funksjon i kroppen ved å pumpe blod, som transporterer oksygen og næringsstoffer til kroppens vev. Nedsatt sammentrekningsevne i hjertemuskulaturen, en form for hjertesvikt, er en alvorlig tilstand, og gir symptomer i form av tungpust, nedsatt fysisk yteevne, og tidlig død. Diagnostikk av tilstanden er avhengig av gode målemetoder, og i vår nye oversiktsartikkel ser vi på hvordan man kan bestemme hjertets sammentrekningsevne ved hjelp av ultralyd og MR.

Publisert i Forskningspublikasjoner Onsdag 25. november, 2020 - 10:00 | sist oppdatert Onsdag 23. februar, 2022 - 15:14

Tidligere har påvisning av nedsatt sammentrekningsevne i stor grad vært basert på måling av andelen blod som pumpes ut av hjertets hovedkammer ved hver sammentrekning (ejeksjonsfraksjon). Denne målemetoden klarer ikke alltid fange opp redusert sammentrekningsevne, og mangler mulighet for måling av funksjonen i ulike regioner av hjertet. Nyere teknologi gir oss imidlertid mulighet for å måle hjertevevets deformasjon både i hele hjertet og i spesifikke områder.

Disse målemetodene har en tettere tilknytning til hjertevevets iboende funksjon, og har større evne til å si noe om prognose og behandlingsrespons. Den teknologiske utviklingen har vært rask, og disse avanserte målemetodene er i økende grad tilgjengelige for store pasientgrupper. Mer utbredt bruk av disse undersøkelsene gir oss bedre evne til å fange opp sykdom tidlig i forløpet, målrette behandling mot sykdomsmekanisme, og gi pasienter bedre informasjon om prognose.

Artikkelen heter “Quantifying left ventricular function in heart failure: What makes a clinically valuable parameter?

Om forskeren:
Einar S. Nordén er stipendiat ved Oslo Nye Høyskole, og arbeider med forskning på hjertesykdommer i samarbeid med Universitetet i Oslo. Han foreleser i ulike medisinske fag ved Oslo Nye og arbeider til daglig også som lege ved Oslo Universitetssykehus.