Ilustrasjon av person som sitter hjemme
Psykologiavdelingen på Oslo Nye Høyskole er med på et forskningsprosjekt om påvirkningen av korona på de unge.

#koronalivet – hvordan går det?

Spørsmål og tips til 11-18 åringer for å få det bedre! Bli med på stor studie om hvordan unge har det i kjølvannet av korona-pandemien.

Publisert i Forskningspublikasjoner Tirsdag 24. november, 2020 - 12:19 | sist oppdatert Onsdag 23. februar, 2022 - 15:13

Psykologiavdelingen på Oslo Nye Høyskole er med på et spennende forskningsprosjekt om påvirkningen av korona på de unge. De trenger unge og deres foreldre til å delta, som i gjengjeld vil få nyttige tips til hvordan de kan bedre og ivareta en god psykisk og fysisk helse i hverdagen.

Kartlegge livskvalitet og samtidig gi gode tips

Selv om skolene har startet opp tar det tid før livet er tilbake til «normalt».

­­- Vi ønsker å kartlegge livskvalitet og psykisk helse hos 11-18 åringer i denne unike situasjonen og å gi tips til hvordan mestre på en god måte, sier lederen av studien i Norge, Anne Kjeldsen, førsteamanuensis i psykologi på Oslo Nye Høyskole.

Studien har fått tittelen: #Koronalivet – hvordan går det? Spørsmål og tips til 11-18-åringer for å få det bedre.

Del av en stor europeisk studie

Studien er en del av et europeisk multisenter-prosjekt der tilsvarende studier finner sted i Nederland, Sveit, Tyskland og Ungarn. Den norske delen av studien ledes av Anne Kjeldsen på Oslo Nye Høyskole og hovedprosjektet av Judit Balazs ved ELTE- Universitetet.

Studien går gjennom et kalenderår med ukentlige spørreskjema og tilbakemelding i første fase og mindre hyppige etter hvert.

-Studien retter seg mot å rekruttere barn og unge mellom 11-18 år.  Foreldre blir deretter kontaktet og invitert til å delta (merk at dette for den eldste aldersgruppen – 16-18 åringene – forutsetter at ungdommen ønsker at deres forelder skal være med i studien). Å delta vil gi oss nyttig informasjon om hvordan de unge har det samt at vi også underveis deler gode tips med barn, unge og deres foreldre, avslutter en engasjert Anne.

Bruk 10 minutter til å hjelpe deg selv og andre

Hvis ja, fyll ut vårt spørreskjema og vi vil dele verdifullt materiale med deg om hvordan du kan bedre din fysiske og psykiske helse og andre viktige temaer.

Er du mellom 11-15-år kan du følge denne linken

Er du mellom 16-18-år kan du følge denne linken