Screenshott av artikkel i New York Times

Kjetil Tronvoll med artikkel i New York Times

Fortjener statsminister Abiy Ahmed av Etiopia fredsprisen? Gjorde Nobel komiteen en rett avgjørelse? Prof. Kjetil Tronvoll, sammen med Tobias Hagmann ved Roskilde Universitet, analyserer i en artikkel i New York Times hvordan situasjonen i Etiopia er og status på fredsprosessen med Eritrea.

Publisert i Forskningspublikasjoner Tirsdag 24. november, 2020 - 13:24 | sist oppdatert Onsdag 23. februar, 2022 - 15:13

Det er klart at Nobelkomiteen påskjønnet det politisk initiativ og mot Abiy Ahmed har vist; men jobben er på langt nær gjort med å skape fred og konsolidere politiske reformer. I så måte har Nobelprisen en stor nedside, da det synes vanskelig for statsministeren i Etiopia og gjennomføre hva han har startet.

Les artikkelen i The New York Times

Kjetil Tronvoll er professor ved freds- og konfliktstudier og internasjonale studier på Oslo Nye Høyskole