USA mur og flagg
Hilde E. Restad skriver om amerikansk eksepsjonalisme

Restad  er en av tre norske bidragsytere som er med i et nylig utgitt oppslagsverk fra SAGE Publications: The SAGE Encyclopedia of Political Behavior.

Publisert i Forskningspublikasjoner av Hilde Restad Torsdag 15. juni, 2017 - 13:42 | sist oppdatert Onsdag 23. februar, 2022 - 15:14

Et tverrfaglig prosjekt om politisk adferd

Over 400 bidragsytere har skrevet artiklene som nå er samlet i The SAGE Encyclopedia of Political Behavior. De dekker tematikk som terrorisme, populisme, radikalisering, politiske stemmemønstre; ulike styringssystemer og hvordan de appellerer forskjellig fra et samfunn til et annet; påvirkning fra tidlig barndom på politisk holdning med mer. Formålet er både opplysning og å skape engasjement.

Hilde Restad om amerikansk eksepsjonalisme

Hilde ble spurt om å skrive om «amerikansk eksepsjonalisme», som var tematikken til doktorgraden og senere boken hennes (Routledge, 2014). Restad skrev om de to ulike tilnærmingene til amerikansk eksepsjonalisme – den objektive og den subjektive.

“Den objektive er, for å si det litt enkelt, at man ser på amerikansk eksepsjonalisme som et faktum (USA *er* unikt og kan ikke sammenlignes med noen andre land), mens den subjektive tilnærmingen anser *troen* på amerikansk eksepsjonalisme for å være en slags nasjonal identitet eller ideologi som amerikanere har. Min egen tilnærming i min forskning er den subjektive, heller enn den objektive”, sier Restad.

Om artiklene

Nå er leksikonet på to bind med til sammen 365 artikler publisert. De to øvrige bidragsyterne fra norske institusjoner i tillegg til førsteamanuensis Hilde Eliassen Restad fra Oslo Nye Høyskole, er førsteamanuensis Svein Tvedt Johansen fra UiT og professor David Lackland Sam fra UiB. Oppdraget til alle  lød: “Artikkelen bør skrives på en klar måte, uten fagsjargong, slik at studenter og andre lesere for øvrig vil finne den interessant, instruktiv og lett å forstå. På samme tid bør artikkelen være tilstrekkelig innsiktsfull og original, slik at også fagfolk vil finne den nyttig og interessant“.

The SAGE Encyclopedia of Political Behaviour