Nederst på denne siden booker du tid for å filme undervisningsfilmer til Qybele. Filmingen foregår hovedsakelig i klasserom 8 på Kvisten (over Loftet). Husk å lese nøye gjennom filminstruksen slik at du kommer godt forberedt til filming!

 

Filminstruks for undervisningsfilmer ved BHiOslo

I grove trekk er det tre måter man filmer på for innhold til Qybele, les gjennom punktene, om du har tanker om andre måter å løse dette på er det selvfølgelig bare å sende en mail. Tommelfingerregel er at dette skal se naturlig og avslappet ut og for å oppnå det må vi gjøre noen grep. Det viktigste grepet er at den som er bak kamera tar regi og får deg til å føle deg avslappet. Under hvert punkt står det også litt om hvordan vi utfører filmingen for best mulig resultat.

#1 Snakke direkte til kamera
Slik løses det- Din monolog fortelles til en kameraoperatør som sitter ved siden av kameraet og gir deg positiv feedback i form av smil og nikking. Dette høres kanskje rart ut, men fordi de fleste “vanlig dødelige” ikke har masse kameratrening ser det langt mer naturlig ut enn om man ser rett i linsen. Vi filmer i naturlige omgivelser med naturlig og fint lys.
PS: Om du har punkter du ønsker skal være synlige på skjermen, legges disse på i etterkant.
PPS: Om sekvensen er lang filmers monologen med to kamera.

#2 Dialog mellom to mennesker
Slik løses det- Ha en god plan om hva dere skal snakke om ,men ikke skriv et manus, det ser fort stivt og rart ut. Det er viktig å tenke på dere er dyktige fagfolk som kan snakke godt om temaene men dere er ikke skuespillere. Om dere sier feil eller snakker litt rundt ting er ikke det et problem for resultatet, snarere tvert imot, det er sik man snakker til vanlig og lett å relatere seg til for den som ser på.
Sekvensen filmes med to eller tre kameraer.
På generelt grunnlag funker det dårlig med grafiske presentasjoner når man er to i bildet, det blir mye informasjon å forholde seg til for den som skal se filmen i etterkant.

#3 Presentasjon
Slik løses det- Om presentasjonen din er 100% avhengig av Power Point for å fungere, fungerer det best å ta opp direkte på skjermen og legger lyd/tale over. Et lite menneske i hjørnet bidrar ikke visuelt eller kommunikativt. Om du har en presentasjon som består av få slides og mye snakk rundt slidene, er beste løsning å filme som punkt #1 og legge det grafiske som skal med på i post. En annen måte å gjøre dette på er å bruke en flipover med tusj og tokameraproduksjon. Dette forutsetter at du tegner og eventuelt skriver fint og forståelig.

Generelt

*Ikke ha på deg mønstret genser/skjorte (helst ikke hvitt, men ingen krise)
*Ikke ha på caps eller andre ting som skygger for ansiktet.
*Er du veldig forkjølet eller annen sykdom som kan gjøre deg hes og/eller blek kan det lønne seg å utsette filmingen til formen er bedre.

For og etterarbeid

For å effektivisere ressursbruken er det viktig å ha et forhold til at alle filmer og ideer krever både for og etterarbeid. Ved å standardisere filmscenariene elimineres mye av forarbeidet og man får mer tid til å lage flere filmer. Når filmingen er over, starter etterarbeidet og det er dessverre slik at denne jobben tar betraktelig mer tid den selve opptaket. I grove trekk kan man tenke at en 10 minutters film krever to til tre timer med etterarbeid.

Lengde

Den ferdigproduserte filmen bør være kortere enn 10 minutter. Det er fordi at film som overskrider 10 minutter tar ekstra lang tid når det gjelder etterarbeid og konvertering. Vi deler lengdene inn i tre standardlengder:  tre, fem og ti minutter. På den måten vet den som skal produsere filmen hvor mye for-og etterarbeid som skal estimeres.

 

Book filmtid

  • (uke/dato/klokkeslett du er tilgjengelig for filming)
  • Velg type film du ønsker å lage
  • Ca hvor lang er filmen du skal lage?
    I så fall -hvor mange, og er de ca like lange/samme type? Spesifiser gjerne i kommentarfeltet
  • Har du noen opplysninger/spørsmål å føye til?
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.