Hopp til hovedinnhold

PSY6081 Traume, tilknytning og samspill (15 sp)

Dette emnet handler om traumeforståelse, for eksempel hva traumer er, hvilke reaksjoner som er vanlige etter traumer og om ulike traumelidelser. I tillegg lærer du om tilknytning og hvilke konsekvenser samspillet mellom barn og omsorgspersoner kan få senere i livet.

Om emnet 

PSY6081 Traume, tilknytning og samspill er et sammensatt emne som gir en god innføring i både tilknytningsfeltet og traumefeltet.

Studenten vil lære om hvordan kvaliteten på samspillet mellom barn og omsorgsgiver påvirker tilknytningsrelasjonen, samt hvilke konsekvenser tilknytningskvalitet i tidlige år har for personens fungering senere i livet. Emnet gir også kjennskap til behandlingsmetoder for å hjelpe foreldre til å utvikle et bedre samspill med sine barn, blant annet gjennom programmet Circle of Security.

Innen traumefeltet vil studenten lære grunnleggende traumeforståelse, for eksempel hva traumer er, hvilke reaksjoner som er vanlige etter traumer og om ulike traumelidelser. Emnet gir en innføring i både enkeltstående og komplekse traumer. Toleransevinduet og det biologiske grunnlaget for traumer vektlegges. Innen traumefeltet vil det også være fokus på hvordan mennesker kan komme styrket ut av traumatiske opplevelser, hvor begreper som resiliens og posttraumatisk vekst vil være sentralt.

I emnet er det en egen modul om kulturelle aspekter ved traumer og tilknytning. Her vil studenten få en innføring i likheter og ulikheter i tilknytningsmønstre på tvers av kulturer, kunnskap om traumer i et innvandringsperspektiv samt viktigheten av kultursensitiv traumebehandling.

Innhold

  • traumepsykologi som fagområde 
  • traumeforståelse i et samfunnsperspektiv 
  • tilknytningsteori, opprinnelse og modifikasjoner 
  • tilknytningens psykobiologi 
  • hva fremmer trygg tilknytning 
  • individuelle forskjeller i tilknytningsmønstre 
  • metoder for å vurdere tilknytningens kvalitet 
  • følgetilstander og konsekvenser av tidlig tilknytning 
  • atypisk tilknytning og tilknytningsforstyrrelser 
  • hva er traumer 
  • hva betyr det å være traumatisert 
  • årsaker og forekomst av traumer 
  • ulike typer traumer 
  • nevrobiologi og traumearbeid 
  • dissosiasjon 
  • faseorientert behandling 
  • traumebevisst omsorg 
  • terapeutens rolle i traumearbeid 
  • kulturelle aspekter ved traumer, tilknytning og samspill 
  • resiliens og posttraumatisk vekst 

 

Læringsutbytte 

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte

Kunnskaper 

  • bred kunnskap om tilknytningsteori og betydningen av tilknytning for barns utvikling 
  • kjennskap til ulike metoder for å vurdere tilknytningens kvalitet 
  • kunnskap om forebyggende virksomhet og intervensjoner for å fremme trygg tilknytning 
  • kunnskap om ulike typer traumer, årsaker og potensielle konsekvenser ved traumer 
  • kjennskap til de ulike fasene i traumebehandling og traumebasert omsorg 
  • kunnskap om posttraumatisk vekst og ulike typer resiliens 
  • forståelse for kulturelle aspekter ved traumer og tilknytning 

Ferdigheter

  • kan planlegge tiltak med utgangspunkt i traumebasert omsorg 
  • kan utføre psykoedukasjon om traumer og traumesymptomer 
  • kan identifisere ulike typer tilknytningsmønstre og vurdere forløpere til og følgetilstander til disse på bakgrunn av en kasusbeskrivelse 
  • kan anvende evidensbasert kunnskap om traumer og traumebevisst omsorg på praktiske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse 

  • har en forståelse for skillet mellom klinisk behandling av traumer og traumebasert omsorg 
  • har en forståelse for tilknytningsteoriens betydning i individers utvikling og utvikling av traumelidelser 
  • kan drøfte hvordan tilknytningsstil og traumebelastning kan påvirke psykisk helse, relasjoner, kognitiv funksjon, foreldreskap og følelsesregulering 
  • kan reflektere over psykologiske traumer som et folkehelseproblem 
  • kan anvende kunnskap om psykologiske traumer til å drøfte verdien av ulike tiltak som igangsettes i eksempelvis barnevern, kriminalomsorg, psykisk helsevern og skole

 

Vurderingsform

Arbeidskrav 

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:  

  • skriftlig innlevering over en kasusbeskrivelse 
  • godkjent nettbasert kurs om resiliens 
  • innlevering av en presentasjon

Eksamen 

Karakteren i dette emnet består av to eksamener som gir en samlet karakter i emnet. 

Studenten må bestå begge eksamener for å bestå emnet: 

  • individuelt skriftlig oppgave over 48 timer, 1500 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering. Denne delen teller 70 % av den totale karakteren
  • multiple-choice-eksamen på 1 time. Denne delen teller 30 % av den totale karakteren

Det er anledning til å ta opp én eller begge eksamener i emnet dersom man ønsker det. 

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensurers og gis gradert karakter, A–F.