PSY4210 Menneske og teknologi (15 sp)

I dette emnet lærer du om hvordan kognitiv psykologi kan brukes i utvikling av ny teknologi. Sentral tematikk innen emnet er scenariobasert og menneskesentrert design av teknologi.

Om emnet:

Emnet tar sikte på å gi studenten en forståelse for de psykologifaglige aspektene i skjæringspunktet mellom menneskelig kognisjon, atferd, og teknologisk utvikling.

Emnet gir innblikk i hvordan psykologi brukes i design og teknologisk innovasjon, hvordan psykologi kan gi forståelse for anvendelse av ny teknologi i samfunnet, samt hvordan ny teknologi kan forme vår bevissthet og atferd.

Emnet vil ha hovedfokus på digital teknologi (cyberpsychology). Emnet vil omhandle sosiale, kognitive, emosjonelle og fysiske aspekter ved interaksjonen mellom menneske og teknologi. Studentene vil få kunnskap om hvordan teknologi kan påvirke funksjon og struktur i hjernen, med spesielt fokus på eksekutive funksjoner, oppmerksomhet, hukommelse og kunnskap, sosial kognisjon og belønningssystemet.

Videre vil emnet fokusere på hvordan ny teknologi, som nye medier kan være et positivt tilskudd i folks liv, men samtidig medføre utfordringer og ta form som psykologisk avhengighet. Emne tar sikte på å trene opp analyseferdigheter av og refleksjon over etiske utfordringer rundt ny teknologi.

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at du har tilegnet deg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

• har kjennskap til samspillet mellom menneske og teknologi i et historisk perspektiv
  • har inngående kunnskap om hvordan digital teknologi kan påvirke kognitive funksjoner som hukommelse, oppmerksomhet, problemløsning og språk, samt sosial kognisjon
  • har inngående kunnskap om menneskelige forutsetninger for at teknologiske løsninger skal fungere godt etter hensikt
  • har inngående kunnskap om hvordan kognitiv og emosjonell respons på ulike stimuli kan anvendes i design av digitale tjenester
  • har avansert kunnskap om grunnleggende motivasjonsprosesser knyttet til anvendelse av digital teknologi
  • har inngående kunnskap om sentrale teorier innen cyberpsychology, herunder HCI (human computer interaction)
  • har inngående kunnskap om etiske problemstillinger tilknyttet ny teknologi
  • kan analysere hvordan teknologi kan påvirke mental helse og hvordan kognitivt funksjonsnivå vil påvirke møte med teknologi
  • har inngående kunnskap om hvordan utvikle en prosjektbeskrivelse på en systematisk og strukturert måte

Ferdigheter

• kan integrere forståelsen for ulike brukergrupper, kunnskap om menneskelige forutsetninger og vurdering av samfunnsnytten i design av teknologiske løsninger på anvendte problemstillinger

Generell kompetanse

• kan kritisk analysere hvordan bruk av teknologi kan påvirke menneskets sosiale og kognitive fungering
  • kan anvende relevant psykologisk teori og modeller på en selvstendig måte
  • kan analysere, begrunne og formidle etiske problemstillinger knyttet til interaksjon mellom menneske og teknologi
  • kan fremvise god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
  • kan bidra konstruktivt til et produktivt samarbeid med andre

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:

• muntlig presentasjon av problemstilling til semesteroppgave innen et av temaområdene
  • godkjent obligatorisk oppmøte på forelesninger og seminarer (70% oppmøte)

Eksamen

Eksamen i PSY4210 består av en individuell skriftlig oppgave som leveres ved semesterslutt. Oppgaven kan leveres individuelt eller i grupper av maks tre studenter.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensureres og gis bokstavkarakter fra A-F.