Hopp til hovedinnhold

DML2210 Digital markedskommunikasjon

Emnet gir deg en oversikt over konsepter og verktøy for digital markedsføringskommunikasjon hovedsakelig i sosiale medier, men også i andre digitale flater.

Det fokuserer på viktige temaer som programmatisk annonsekjøp, søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering.

Du lærer viktige begreper innen digital reklame/annonsering og tilegner seg ferdigheter for å skape og administrere digitale annonser på tvers av ulike sosiale kanaler og gjennom ulike stadier av kundereisen. 

Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • Har kunnskap om hvordan betalt digital annonsering og andre typer digitalt innhold distribueres online til kunder på sosiale medier og gjennom digitale byråer
     
  • Har forståelse for forskjeller mellom ulike typer digital kommunikasjon på sosiale medier
     
  • Har innsikt i hvordan søkemotorer samler inn informasjon om nettinnhold og presenterer dette nettinnholdet for kunder på sosiale medier og gjennom digitale utgivere
     
  • Kan oppdatere sin kunnskap om digital markedskommunikasjon

Ferdigheter

  • Kan utvikle en digital innholdsstrategi for en organisasjon for å skape og beholde forbrukerengasjement
     
  • Kan skape ulike typer innhold for forskjellige digitale markedskanaler, som for eksempel reklameannonser, bloggposter, video, podkast, white papers osv.
     
  • Kan utvikle og gjennomføre digitale markedsføringskampanjer på tvers av ulike sosiale mediekanaler og digitale utgivere
     
  • Kan samle inn og analysere relevant informasjon om effektiviteten til forskjellige digitale markedsføringskommunikasjoner

Generell kompetanse

  • Kan kommunisere produktverdi effektivt til kundene
     
  • Forstår og kritisk vurderer rollen som digital markedsføringskommunikasjon har i verdiskaping for bedrifter
     
  • Kan analysere effektiviteten av digital markedsføringskommunikasjon basert på organisasjonens strategiske fokus
     
  • Kjenner til måltall innen digital markedskommunikasjon som brukes internasjonalt på tvers av bransjer

Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:

  • Godkjent skriftlig innlevering

Eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer, der 1 time består av multiple choice oppgaver og 2 timer består av en skriftlig besvarelse.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.

Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.