Emnet gir en introduksjon til sosial- og personlighetspsykologi som fag og vitenskap, det vil si i fagets problemstillinger, teorier og forskningsresultater. Dette emnet formidler noen av de viktigste bidragene sosial- og personlighetspsykologi har gitt til vår forståelse av mennesket som sosialt vesen og hvordan vi fungerer som sosiale vesen.

Tilbake til psykologiemner

Emne: PSY1240
Tittel: Sosial- og personlighetspsykologi og forskningsmetoder
Type: Obligatorisk
Plassering: 2. semester
Studiepoeng: 15 studiepoeng (2,5 studiepoeng forskningsmetode)

Personlighet- og sosialpsykologi handler om samspillet mellom person og situasjonsfaktorer i menneskets atferd og mentale prosesser. Hovedvekten vil være et psykologisk helhetsperspektiv som fokuserer på individuelle forskjeller og individets samspill med sine omgivelser.

Emnet har til formål å gi studentene kunnskap og forståelse for grunnleggende ideer, teorier og forskning som forklarer enkeltstående fenomener innen personlighet- og sosialpsykologien. Sentral forskningsmetodikk og kunnskapsutvikling innen disse to fagområdene vil være en viktig del av emnets fokus.

 

Innhold i sosial- og personlighetspsykologi og forskningsmetoder

  • Sosial- og personlighetspsykologiens historie
  • Forskningsmetodikk innen Sosial- og personlighetspsykologi en.
  • Aktuelle teoretiske, etiske og forskningsbaserte problemstillinger knyttet til fagområdene.
  • Identitet og det sosiale selvet
  • Personlighet og individuelle forskjeller
  • Sosiale kognisjon
  • Holdninger, atferd og atferdsendring
  • Personlighet, konformitet og lydighet
  • Aggresjon
  • Prososial atferd

 

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Har kunnskap om sentrale temaer, personer, teorier, empiri og metoder innen personlighets- og sosialpsykologien.
  • Har forståelse for at personlighetspsykologien og sosialpsykologien har ulik innfallsvinkler til samme tema.
  • Kjenne til begreper, forskningsbaserte problemstillinger og forskningsetiske tema knyttet til forskning på individuelle forskjeller og sosial påvirkning.
  • Kjenne til aktuell og historisk kunnskapsutvikling innen personlighets- og sosialpsykologien.

Ferdigheter

  • Sammenligner og henviser til teori og empiri, praktiske og teoretiske problemstillinger i skjæringspunktet mellom personlighet- og sosialpsykologi.
  • Gjennomfører et mindre forskningsprosjekt, analyserer dataene og formidler resultatene i en prosjektrapport.

Generell kompetanse

  • Identifiserer og reflekterer selvstendig over problemstillinger knyttet til kunnskapsutvikling innenfor det sosial- og personlighetspsykologiske fagfeltet
  • Utvikle forståelse for kompleksiteten i samspillet mellom person og situasjonsfaktorers påvirkning på menneskets mentale prosesser og atferd.

 

Læringsutbytte tilknyttet forskningsmetoder

Kunnskap

  • Redegjøre for prinsipielle ideer innen klassisk test-teori med fokus på utviklingen og bruk av spørreinstrumenter
  • Gjøre rede for fundamentale forskningsmetodologiske begreper og prinsipper som inngår i vitenskapelig tenkning

Ferdigheter

  • Estimere reliabilitet ved psykologiske måleskalaer
  • Ha fått erfaring med skriving av rapporter

Generell kompetanse

  • Evaluere psykologiske spørreinstrument
  • Emnet skal bevisstgjøre studentene med hensyn til etiske aspekter knyttet til bruk av eksperimentelle metoder

 

Arbeidskrav

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:

  • Aktiv deltagelse i det digitale klasserommet
  • Innlevering av en presentasjon tilknyttet personlighet
  • Skriftlig innlevering av et refleksjonsnotat tilknyttet sosialpsykologisk fenomen

 

Arbeidskrav tilknyttet forskningsmetoder

Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:

  • Skriftlig sammendrag av artikkel

 

Eksamen

Eksamen i PSY1240 Personlighet- og Sosialpsykologi består av en kombinert eksamen som gir en samlet karakter:

  • Individuelt skriftlig oppgave over 48 timer 1500 ord (+/- 10 %) henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering. Denne delen teller 70 % av den totale karakteren.
  • Multiple Choice eksamen på 1 time. Denne delen teller 30 % av den totale karakteren.

Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensurers og gis gradert karakter, A – F.

 

Tilbake til psykologiemner