Hvordan forstår man hva som er normalt og hva som er abnormalt av menneskelige tanker, følelser og atferd i dag og gjennom historien? Abnormal psykologi handler om hvordan vitenskapelig psykologi anvendes i forebygging, utredning og behandling av psykiske plager, livsproblemer og ulike funksjonshemninger. Emnet tar for seg problemstillinger knyttet til kompleksiteten i å forstå de ulike psykiske lidelsene vi kan finne hos både barn, unge og voksne, se årsaksmekanismer bak utviklingen av lidelsene og hvordan best møte dette med fokus på bedringsprosesser.
Emne: PSY 2250
Tittel: Abnormal psykologi
Type: Obligatorisk
Plassering: 5. semester
Studiepoeng: 15 studiepoeng
Studenten vil møte ulike lidelser med et blikk på beskyttelse og sårbarhetsfaktorer, og se nærmere på noen konflikter i møte med arbeidet med mennesker med psykiske lidelser i et praksisfelt hvor det eksisterer ulike interesser.
Emnet har til formål å gi studentene kunnskap og forståelse for grunnleggende ideer, psykologiske teorier og forskning som belyser enkeltstående fenomener relatert til klinisk psykologi. Sentral forskningsmetodikk innen fagområdet, psykologiske metoder og kunnskaper for å løse konkrete oppgaver innen psykisk helse vil være en viktig del av emnets fokus.
Innhold i abnormal psykologi og forskningsmetoder
- Den abnormale psykologiens historie og utvikling
- Forskningsmetodikk innen klinisk psykologi
- Aktuelle teoretiske, etiske og forskningsbaserte problemstillinger knyttet til klinisk psykologien
- Normalitet og abnormalitet
- Symptomforstyrrelser
- Personlighetsforstyrrelser
- Utviklingsforstyrrelser
- Avhengighetsproblematikk
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Har kunnskap om skillet mellom normalitet og abnormalitet gjennom historien.
- Har kunnskap om ulike teorier og empiri knyttet til kompleksiteten i årsaksmekanismer og opprettholdende faktorer for psykiske lidelser.
- Har kunnskap om symptomforstyrrelser og personlighetsforstyrrelser.
- Har kunnskap om symptomforstyrrelser og utviklingsforstyrrelser.
- Har kunnskap om avhengighetsproblematikk.
- Har kunnskap om klassifisering av psykiske forstyrrelser basert på gjeldende diagnosesystem.
- Kjenne til forskningsbaserte og etiske problemstillinger knyttet til forskning på kliniske utvalg og sårbare grupper.
- Har kjennskap til grunnlaget for evidensbasert behandling.
- Kjenne til problemstillinger knyttet til forskningsformidling av kliniskpsykologisk kunnskap som berører sårbare grupper.
Ferdigheter
- Kan gjenkjenne og gjøre seg noen betraktninger rundt symptombildet i en kasusbeskrivelse.
- Kunne påpeke noen fordeler og ulemper ved å få en diagnose.
Generell kompetanse
- Kjenne til den kliniske psykologiens rolle i samfunnet.
- Reflekterer selvstendig over faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til klinisk psykologisk arbeid.
- Reflektere selvstendig over den profesjonelle hjelperollen.
Læringsutbytte tilknyttet forskningsmetoder
Kunnskap
- Redegjøre for styrker og svakheter ved prevalens-studier
- Drøfte kausalitet innen prevalensstudier
- Drøfte kausalitet og kontroll innen behandlingsforskningen og forskning på sårbare grupper
- Beskrive validitet ved det diagnostiske systemet
- Gjøre rede for fundamentale forskningsmetodologiske begreper og prinsipper som inngår i vitenskapelig tenkning
Ferdigheter
- Drøfte berettiget og uberettiget kritikk mot psykologisk forskning og praksis
Generell kompetanse
- Identifisere og vurdere etiske utfordringer knyttet til forskning på sårbare grupper.
- Emnet skal bevisstgjøre studentene med hensyn til etiske aspekter knyttet til bruk av eksperimentelle metoder
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Aktiv deltagelse i det digitale klasserommet
- Godkjent et nettbasert kurs
- Skriftlig innlevering
Arbeidskrav tilknyttet forskningsmetoder
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Godkjent et nettbasert kurs
Eksamen
Eksamen i PSY 2250 Abnormal psykologi og forskningsmetoder består av en kombinert eksamen som gir en samlet karakter:
- Individuell skriftlig oppgave over 48 timer, 1500 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og APA-mal for referering. Denne delen teller 70 % av den totale karakteren.
- Multiple Choice eksamen. Denne delen teller 30 % av den totale karakteren.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene. Eksamensbesvarelsen sensurers og gis gradert karakter, A – F.