Jo mer frukt og grønt vi spiser, jo lavere er den generelle risikoen for hjertesykdom, slag, kreft og tidlig død, viser en ny studie. Resultatene fra studien støtter anbefalingene om å øke inntaket av frukt og grønnsaker, sier førsteamanuensis ved Bjørknes Høyskole, Dagfinn Aune til forskning.no

Dagfinn Aune 10 om dagenLes artikkelen i sin helhet på forskning.no

Aune og kollegene utførte en meta-analyse med informasjon om flere hundre tusen personer, basert på 142 publikasjoner fra 95 ulike befolkningsundersøkelser. Studiene har sett på sammenhengen mellom inntak av frukt og grønnsaker, og risikoen for kroniske sykdommer flere år senere.

– For hvert 200 gram mer frukt eller grønnsaker man spiser, gir det åtte til ti prosent redusert risiko for hjertesykdom, slag og tidlig død – helt opp til et inntak på 800 gram, sier Aune.

Han understreker at å øke det daglige inntaket av frukt og grønt ser ut til å ha størst effekt for de som ikke spiser frukt og grønnsaker i det hele tatt eller har et svært lavt inntak. Men det har også en effekt å øke inntaket for de som allerede har et kosthold som inneholder en del frukt og grønt.

 

Dagfinn Aune er førsteamanuensis ved Bjørknes Høyskole

Se også: 

http://www.abcnyheter.no/livet/2017/02/23/195280080/atte-om-dagen-er-aller-besthjertet
http://elpais.com/elpais/2017/02/23/ciencia/1487836646_698553.html

https://www.theguardian.com/society/2017/feb/23/five-day-10-portions-fruit-veg-cut-early-death?CMP=fb_gu

Dagfinn Aune forklarer for Sky News :

Dagfinn Aune Skynews