DML6010 Markedsstrategi og vekst
Emnet Markedsstrategi og vekst omfatter integrering av temaer innen markedsføring, innovasjonsledelse, strategi og økonomi.
Eiere og ledelsen av bedrifter stiller oftere og strengere krav til vekst. Vekst i antall kunder, produktportefølje, omsetning, lønnsomhet og andre viktige måltall. Men for å skape vekst, trengs det kapital.
I dette faget skal studentene lære seg hvordan man angriper manglende vekst i bedrifter, samt ulike former for emisjon. Emnet introduserer forskjellige strategier for å sikre markedsvekst, bl.a. fokusere på nye markeder, utvide bransjebegrepet og utvikle produktspekteret, samt introduksjon av begreper som venture capital, crowd funding, investor relations og angel investors.
Etter å ha fullført dette emnet, forventes det at studenten har tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Har solid forståelse for begrepet «markedsvekst»
- Har bred kunnskap om markedsstrategi og sammenheng med relevante fagfelt
- Forstår hvordan markedsstrategier anvendes i praksis, herunder utvikling av markedsplan
- Har kunnskap om hvorfor markedsstrategier mislykkes i forskjellige settinger
- Har kunnskap om begreper brukt for å hente kapital for å skape vekst
- Har kunnskap om hvordan digitalisering har skapt markedsvekst i en rekke bransjer
Ferdigheter
- Kan identifisere interne og eksterne faktorer som bidrar til å opprettholde markedsvekst
- Kan utvikle markedsstrategier og analysere effekten av markedsstrategier
- Kan rangere forskjellige markedsstrategier ift forventede økonomiske og operasjonelle resultater
- Kan benytte relevante kilder for å synliggjøre muligheter og trusler i et marked
- Kan anvende faglig kunnskap og ferdigheter på praktiske problemstillinger
- Behersker språk og uttrykksformer og kan utveksle erfaringer og synspunkter med andre med bakgrunn i markedsstrategi
- Generell kompetanse
- Har solid forståelse for hvordan å opprettholde markedsvekst i forskjellige markeder
- Har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til behovet og ønsket om vekststrategier
Arbeidskrav
Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene i dette emnet er:
- Ingen arbeidskrav
Eksamen
Individuell skriftlig oppgave over 48 timer på 2,000 ord (+/- 10 %) i henhold til oppgitte formkrav og mal for referering.
Eksamensinnholdet er læringsutbyttene.
Eksamensbesvarelsen sensureres og gis gradert karakter, A – F.