Bernt Hagtvet

Bernt Hagtvet

Bernt Hagtvet er ansatt som professor i internasjonale studier ved Oslo Nye Høyskole. Bernt har i en årrekke vært ansatt som professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo der han bemerket seg som en toneangivende forsker, svært populær foreleser og engasjert samfunnsdebattant. Med faglig bakgrunn fra en rekke anerkjente institusjoner som Yale, Oxford og UiO, og med et langt yrkesliv ved UiO, UiB og CMI, bringer Bernt med seg kunnskaper og erfaringer som kommer studenter til stor nytte og glede. Høsten 2016 underviste Bernt masterstudenter ved Yale University i USA men er nå fullt tilbake på høyskolen.

Bernt har også sin egen blogg som oppdateres jevnlig.

Bakgrunn

• Utdannet ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, Yale University (USA) og Nuffield College, University of Oxford (England)
  • Forskningsleder og forskningssjef ved programmet for menneskerettighetsstudier ved Chr. Michelsens institutt (CMI) i Bergen og professor II ved institutt for sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen fra 1983-1994
  • Professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo fra 1994-2016

Jobber med

Undervisning og veiledningsområder
Folkemord og massevold, menneskerettigheter og politisk teori.

Forskning

Aktuelle forskningsområder
Fascisme, ekstremisme og europeisk politikk

Utvalgte publikasjoner

• Hagtvet, Bernt; Øystein Sørensen & Nikolai Brandal (red.), 2016: Islamisme: Ideologi og trussel. Dreyer Forlag A/S.
  • Hagtvet, Bernt; Nikolai Brandal & Dag Einar Thorsen (red.), 2014: Folkemordenes svarte bok. 2. utgave, Universitetsforlaget.
  • Hagtvet, Bernt; Øystein Sørensen & Nikolai Brandal (red.), 2014: Intellektuelle og det totalitære. Pervertert idealisme?. Dreyer Forlag A/S.
  • Hagtvet, Bernt; Øystein Sørensen & Nikolai Brandal (red.), 2013: Venstreekstremisme: Ideer og bevegelser. Dreyer Forlag A/S.
  • Hagtvet, Bernt; Øystein Sørensen & Bjørn Arne Steine, 2012: Høyreeksstremisme: Ideer og bevegelser i Europa. Dreyer Forlag A/S.
  • Hagtvet, Bernt, 2010: Ideologienes århundre – en personlig vandring i det 20. århundrets politiske idéhistorie. Dreyer Forlag A/S.

Besøk Oria for en utfyllende liste over publikasjoner av Bernt Hagtvet

Annet

Faglige kompetanseområder
Komparativ politikk, ekstremisme, folkemord og totalitærisme, politisk analyse, europeisk politikk og historie, politiske idéhistorie, menneskerettigheter og demokrati og styring.

Annet
Bernt har mottatt flere utmerkelser som akademiker, som FAFO-prisen i 1993, Humanistprisen i 2006 og Prisen for god forskningsformidling ved Universitetet i Oslo i 2009. Bernt er aktiv i den offentlige samfunnsdebatten og skapte nærmest en institusjon sammen med Anders Ravik Jupskås med de populære frokostmøtene, «Frokost med Bernt» (2007-2015) ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, UiO.