Hopp til hovedinnhold
/

– Erfaring fra internship ga meg en fot innenfor

Roxana valgte å ta et internship i løpet av bachelorgraden i anvendt psykologi. Hun fikk erfaring som mental trener for barn. Det skulle vise seg å gi henne  jeg jobben at jeg allerede hadde litt erfaring med å kommunisere med barn.

 

Publisert i Internship Psykologi av Høyskolen Lørdag 14. november, 2020 - 18:11 | sist oppdatert Torsdag 10. desember, 2020 - 12:27

Navn: Roxana Haghiry   
Alder: 26 år   
Studerte: Bachelor i Anvendt psykologi, ferdig våren 2019 
Jobber nå: Vikarlærer/spesialpedagog på Anna Krefting skole i Bærum.   

Jobben din i dag 

– Hva jobber du med i dag? 
– Under korona hadde jeg vanlig undervisning etter at skolen åpnet opp igjen. Da var jeg primært hos en gruppe i 2.klasse med de faste elevene, med hensyn til koronatiltakene. Jeg hadde vanlig stedlig undervisning med dem som vikarlærer i blant annet i gym, samfunnsfag og religion. 
 

– Hva er det morsomste med jobben? 
– Det jeg synes er mest spennende er for eksempel å se at det kommer et håp hos eleven som har sine utfordringer, og se at de knekker den koden det er utrolig givende og gøy   
 

– Hva er mest utfordrende med jobben? 
– Dette var mer en utfordring i starten, men har gått seg til med tiden. Når en har studert psykologi og vet hvor lett små barn formes av mennesker rundt seg, så har man det litt ekstra i bakhodet. å undervise dem i det faglige er en arena, men samtidig så er du rollemodell for dem på et sosialt plan. De tar opp alt du sier og gjør. I en mye større grad enn det eldre barn kanskje gjør.
 

– Hvordan fikk du jobben?  
– Jeg gikk til skolen og spurte rett og slett. Bachelorgraden jeg hadde, men jeg tror det som var avgjørende var internshipet jeg hadde gjennom Bjørknes Høyskole som mental trener for barn. Da hadde jeg litt erfaring med undervise barn, jeg hadde samlinger med barn på mellom 10-12 år.  Det gjorde meg litt tryggere i rollen i å stå foran en forsamling og kunne si ifra om de ikke oppfører seg, i tillegg til at jeg hadde emnet psykisk helse i skolen i bagasjen. 

 

Så et tips er at det er veldig nyttig å ta internship, jeg søkte blant annet på et av internshipene som studieleder la ut. (...) Da hadde jeg litt erfaring med undervise barn. (...) Det gjorde meg litt tryggere i rollen. 

 

Utdannelsen på Bjørknes Høyskole 

– Hvorfor begynte du på Bjørknes/bachelor/studiet? 
– Jeg visste jeg ville jobbe med å hjelpe mennesker. Jeg startet egentlig på en sosiologigrad i Trondheim, men det var ikke helt riktig. Jeg ville jobbe mer individbasert med mennesker. Jeg fant psykologi på Bjørknes Høyskole og flyttet til Oslo på dagen.  
 

– Får du brukt utdannelsen i jobben? 
– Nå som jeg jobber med barn så har jeg hatt nytte av emnet Utviklingspsykologi som vi hadde første året, kognitiv psykolog og biologisk psykologi.  Det er fag jeg har hatt nytte av om for eksempel om noen har lærevansker eller andre utfordringer. Det er også smart å trekke frem emnene under intervjuer. Konsulterende psykologi har gjort meg bedre til å kommunisere – fordi vi lærer å stille gode spørsmål. Som blant annet gjør meg bedre når jeg snakker med barn.    
 

– Hva var det viktigste du lærte? 
– Fra fag så er det å lære om utviklingen i et menneske fra vi er barn. Hvordan miljøet påvirker oss og de sosiale interaskjonene.  

 

Jeg har definitivt fått økt toleranse mot andre fordi jeg rett og slett forstår de bedre. Folk er ikke som åpne bøker. Det kan ligge noe mer under der. Jeg har blitt mindre dømmende.  Derfor burde psykisk helse komme tidligere inn i skolen - så vi forstår hverandre bedre.   

 

– Har du et favoritt-emne? 
– Kanskje ett som jeg alltid synes var interessant og har hatt nytte nå av er Utviklingspsykologi.  
 

– Hadde du noen utfordringer i studietiden? 
– Jeg var veldig motivert og syntes det første året var veldig spennende. Halveis var det en kneik når jeg begynte å bli litt lei. Da begynte jeg å se litt utover pensum, få noen andre inspirasjonskilder. Som for eksempel – kan du komme med noen eksempler her? Jeg brukte foreleserne mine en del, snakket med dem om ulike perspektiver innad psykologi. Siden jeg liker kognitiv psykologi veldig godt ble jeg anbefalt noen bøker og youtube klipp innad feltet. Blant annet «thinking fast and slow». Det kan i tillegg være lurt å tenke relevansen av det i forhold til jobb. Psykologi er veldig anvendbart og kan brukes i flere situasjoner som for eksempel når en jobber med barn, hvordan det sosialpsykologi kan bistå med å forstå barn og ungdom. 
 

– Hadde du internship? 
– Ja, jeg hadde internship som mental trener for barn.  Jeg søkte på et av internshipene som studieleder la ut og fikk det. Det viste seg å være veldig nyttig for meg.  


Det sosiale 


– Hvordan var det sosiale på skolen?    
– Jeg personlig syntes det sosiale var veldig bra. Jeg fant meg fort til rette, og har fortsatt god kontakt med de fra klassen jeg leste mest med. Derimot er jeg en veldig utadvendt person så for meg er det lett å ta kontakt med folk. Jeg tror det er viktig å ha det i bakhodet at en skal tørre å si hei og smile når en er ny.    
 

– Har du tips til studenter som ønsker å jobbe i bransjen du jobber i? 
– Engasjer deg - rett og slett. Utfordre deg selv ved å snakke foran andre mennesker. Jobb på skolen som studentassist. Planlegg hvordan du kan få til å undervise andre. Du lærer mye mer ved å lære bort til andre.  Og øv deg selv på å selge kompetansen din. Det er ikke en gitt stilling vi studerer til, men det å kunne dra frem viktige aspekter, noe av det viktigste du lærte - det er viktig.