Prøv Oslo Nye Høyskoles oppskrift på sunne chia-vafler! (Foto: Getty Images)

Oppskrift på sunne chia-vafler

Vafler kommer i mange ulike varianter, noen sunnere enn andre. Disse chia-vaflene hører definitivt til den sunne varianten og kan spises med god samvittighet!

Publisert i Aktuelt om ernæring Fredag 6. mai, 2016 - 21:45 | sist oppdatert Onsdag 23. mars, 2022 - 11:04

Chiavafler – et sunnere valg!

Som en del av undervisningen på 3. året for bachelor i ernæring, fikk studentene i oppgave å ta for seg noen situasjoner i hverdagen der man ofte ender opp med et svært usunt alternativ, og gjøre den sunnere med enkle grep. Studentene presenterte sunnere varianter til barnebursdag, jobbmøtet, hverdagsmiddagen i tidsklemma og til fattige studenter.

Studentene identifiserte utfordringer, kom med konkrete forslag og analyserte på næringsstoffinnhold før og etter. Generelt kan vi oppsummere med at industrifremstilt mat er lite næringstett, altså at man får lite næringsstoffer i forhold til mengden energi. Ved å tilsette noen sunne ingredienser til ferdigmaten økte næringsverdien dramatisk. Dette er praktisk kunnskap studentene vil få god bruk for hvis de skal veilede grupper eller enkeltpersoner til å spise litt sunnere i en travel hverdag.

Veien til god helse

Vi som studerer eller jobber med ernæring vet at veien til god helse går via ordentlig mat. Derfor er det flott å få dette illustrert i praksis. Vi liker kanskje å tro at matindustrien vil oss vel, og lager produkter som er bra å spise? Sannheten er at matindustriens forretningsmodell går ut på å bruke de billigst mulige ingrediensene, gjøre dem mer attraktive og selge dem med høyest mulig profitt. Hvordan gjør de det? Ved å tilsette mye sukker, plantefett og salt. Lager du maten din selv, får du mat som både smaker bedre og gir deg den næringen kroppen din trenger for å holde seg sunn.

Egenkomponerte og sunne vafler

Dagen ble avsluttet med å lage egenkomponerte, sunnere vafler og sammenligne både smak og næringsinnhold med vafler fra posemix. Vaffelrøren ble laget på rekordtid av ivrige studenter, og det var ekstra gøy å se hvordan ferdigvaflene sto tilbake for selvlagde, sunnere vafler når det gjaldt både smak og næringsinnhold. Selv om de selvlagde vaflene var mye mindre energirike, med mye lavere innhold av fett og sukker, var innholdet av særlig mineraler og sporstoffer langt høyere. Se utdrag av næringsinnholdet i tabellen under:

Prøv Oslo Nye Høyskoles chiavafler og bli overbevist, du også!

Slik gjør du:
Pisk egg og bland inn kefir og smeltet, avkjølt smør. Ha i alt det tørre, og bland godt. La røren stå i minst 15 minutter, så frøene og havregrynene får svelle. Riv gulrøttene og bland dem i til slutt. Stek vafler, og kos deg vel vitende om at dette faktisk er bra for kroppen.