Nadia, student ved Oslo Nye Høyskole, er på internship hos INLUCC i Tunisia (Foto: INLUCC)

Nadia har internship i Tunisia!

Nadia Haslestad Hammami tar en bachelor i freds- og konfliktstudier på Oslo Nye Høyskole. Hun skaffet seg et internship hos INLUCC i Tunisia. Her kan du lese om hvordan Nadia har det midtveis ut i sitt internship.

- Skrevet av Nadia Haslestad Hammami

Publisert i Internship Tirsdag 7. april, 2020 - 16:46 | sist oppdatert Onsdag 23. mars, 2022 - 11:42

Gå til bachelor i freds- og konfliktstudier

Jeg vil starte med å si takk til Oslo Nye Høyskole og ‘The Tunisian National Anti-Corruption Authority’ (INLUCC) for at jeg har fått mulighet til å være praktikant på en spennende arbeidsplass som jobber for å minske korrupsjon i det tunisiske samfunnet!

Jeg jobber nå med antikorrupsjon på nasjonal nivå i Tunisia og stortrives. Her er arbeidsdagene mine svært varierte og nå skal jeg gi deg et lite innblikk i min arbeidshverdag.

«Awareness Campaigns» og «whistleblowers»

INLUCC har to hovedoppgaver. Det ene er å drive med «Awareness Campaigns» der vi jobber for å nå ut til det tunisiske folket og informere om at det nå finnes en seriøs instans som INLUCC, som jobber for å bekjempe korrupsjon. For å nå ut til det tunisiske folket jobber vi mye med media. Vi lager reportasjer og sprer budskapet om antikorrupsjon.

Den andre hovedoppgaven er å beskytte mennesker som varsler om korrupsjon, såkalte «whistleblowers», samt etterforske sakene som meldes inn av «whistleblowers».

Nadia i Tunisia 2

Mulighet til å delta på spennende konferanser

Som praktikant hos INLUCC har jeg fått mulighet til å reise rundt på forskjellige oppdrag og fått mulighet til å delta på spennende konferanser. Allerede de to første helgene fikk jeg delta på konferanser i Sousse og Monastir, som er to byer et par timer utenfor hovedstaten. Konferansene handlet om å få til samarbeid mellom de forskjellige instansene i landet, samt med internasjonale organisasjoner som FN og andre internasjonale antikorrupsjonsinstanser. Vi ble også kurset i å se sammenhengen mellom internasjonal lov, menneskerettigheter og antikorrupsjon.

Jeg har fått et eget prosjekt!

Jeg har fått reise til ‘The Council of Europe’ sitt kontor i Tunis. Der fikk jeg intervjue en av de ansatte om antikorrupsjon og god styring, såkalt «good governance». Målet mitt med intervjuet var å finne ut av hvordan INLUCC og The Council of Europe samarbeider for å minske korrupsjon i landet. Her fikk jeg tatt i bruk mye av det vi lærte på Oslo Nye Høyskole i emnet ‘INT1150 Forskningsmetode’ i fjor.

Jeg har nå et pågående prosjekt som går ut på å intervjue internasjonale og nasjonale instanser om antikorrupsjon og «good governance». Jeg skal skrive en rapport om arbeidet jeg gjør, som jeg skal levere til INLUCC.

Viktige gjester

Jeg har også fått delta på mange av møtene og konferansene som holdes her på huset. I forrige uke fikk vi besøk av flere internasjonale organisasjoner, ambassadører og ministre fra forskjellige land. Michel Sapin, som har vært finansminister i Frankrike, var konferansens hovedgjest. Formålet med konferansen var å diskutere ulike lover mot korrupsjon. Det franske og tunisiske antikorrupsjonssystemet ble lagt frem og sammenlignet. Det hele var svært læringsrikt!

Et annet arbeid jeg har gjennomført her på kontoret, er at jeg har blitt bedt om å lage en bibliografi over antikorrupsjon og «good governance». Det går ut på å samle alle skrevne dokumenter og avisskrifter som omtaler antikorrupsjon og «good governance» i Tunisia. Jeg fikk denne oppgaven fordi jeg er en internasjonal student og min sjef ønsket at arbeidet skulle bli gjort på engelsk. Jeg holder også på å skrive en rapport om hvordan min arbeidshverdag hva INLUCC er.

Tar del i et engasjert ungdomsmiljø!

I løpet av mitt internship har jeg også fått ta del i et engasjert ungdomsmiljø. Jeg har fått venner som er engasjert i tunisisk politikk og som ønsker å oppnå en forskjell i landet.

Sammen med min kollega Nesrine ble jeg invitert til å bidra i en debatt på France24, som er en fransk nyhetskanal. Det nærmer seg nemlig valg i Tunisia nå og både tunisiske og franske nyheter er interessert i å dekke valget. Tunisia har to presidentkandidater. En representant for hver presidentkandidat deltok i debatten, sammen med en leder for arbeiderbevegelsen. Debatten ble sendt på tunisisk og fransk tv.

Jeg hjelp Nesrine med å samle informasjon og formulere ulike poeng til debatten. Jeg kunne ikke selv delta i debatten, som foregikk på fransk, men forarbeidet ble gjort av både Nesrine og meg.

Jeg storkoser meg hos INLUCC og føler at jeg lærer mer og mer hver eneste dag!

Nadia i Tunisia 3