NYHET: Nå kan du studere statsvitenskap på Oslo Nye Høyskole (Foto: Getty Images)

Nå kan du studere statsvitenskap på Oslo Nye Høyskole

Oslo Nye Høyskole tilbyr fra høsten 2021 bachelorgrad og årsstudium i statsvitenskap, både på nett og på campus sentralt i Oslo. Høyskolen blir Norges eneste utdanningsinstitusjon som tilbyr en bachelorgrad i statsvitenskap som nettstudium. De første studentene har allerede søkt opptak.

Publisert i Nyheter Fredag 5. februar, 2021 - 20:13 | sist oppdatert Mandag 28. mars, 2022 - 14:31

Gå til studiesiden

– Donald Trump, økt polarisering, klimakrise og Covid-19 viser samfunnets økende behov for politisk forståelse, dannelse og analyse. Denne kompetansen er det et åpenbart behov for, både i organisasjoner, hos myndighetene og i bedrifter, sier Cia Dunstrøm, rektor ved Oslo Nye Høyskole.

I tillegg til de populære studieprogrammene i Freds- og konfliktstudier og Internasjonale studier vil Oslo Nye Høyskole derfor fra høsten 2021 tilby et studieprogram i statsvitenskap med nær tilknytning til arbeidslivet.

– I dette studieprogrammet gir vi studentene mulighet til å ta et halvt års internship som en integrert del av studiene. Dette er en unik anledning for studentene til å få arbeidslivserfaring allerede i løpet av bachelorgraden. Studiet legger også opp til mange valgmuligheter, noe som vil møte ulike ønsker, interesser og ambisjoner hos studentene, fremhever Instituttleder, Institutt for statsvitenskap og internasjonale relasjoner Torstein Dale-Åkerlund.

Klimapolitikk og demokratiets framtid står sentralt i statsvitenskapsprogrammet ved Oslo Nye Høyskole. Programmet gir også mulighet for videre masterstudier i statsvitenskap og andre relaterte fagområder.

Bachelor i statsvitenskap på nett
Bachelor i statsvitenskap på campus

Tar opp kampen med universitetene

Oslo Nye Høyskole satser tungt på et nytt institutt for statsvitenskap og internasjonale relasjoner, med meriterte professorer som Bernt Hagtvet, Hilde Restad, Henrik Syse og Kjetil Tronvoll, samt nyansettelser fra Harvard, Universitetet i Oslo og Institutt for samfunnsforskning.

– Dyptgående forståelse av demokratiet og dets utfordringer er avgjørende for å demme opp mot økende polarisering og totalitære tendenser som vi ser mange steder. Krefter som utfordrer demokratiet er gjeldende også i Norge, så vi må være på vakt. Å studere statsvitenskap er mer aktuelt nå enn noen gang, mener professor Bernt Hagtvet, som er av foreleserne ved instituttet.

Bachelorprogrammet ved Oslo Nye Høyskole gir studentene unike valgmuligheter. Foruten internship, er det lagt til rette for utveksling til samarbeidsuniversiteter i Europa, USA, Afrika og Australia, samt valgfrie emner. Her kan studentene velge blant en lang rekke emner om for eksempel migrasjon, fred og konflikt, menneskerettigheter, likestillingspolitikk, terrorisme eller den nordiske modellen. Man kan også velge emner fra andre studier ved høyskolen, slik som psykologi og økonomi.