Vilde, student ved Oslo Nye Høyskole, er i internship hos FNs høykommissær for flyktninger i Genève (Foto: Privat)

Internship hos UNHCR i Genève

Vilde Langaas Wegner tar en bachelor i freds- og konfliktstudier på Oslo Nye Høyskole. Hun fikk plass på internship hos FNs høykommissær for flyktninger i Genève. Her kan du lese hvordan Vilde har det halvveis ut i sitt internship

- Skrevet av Vilde Langaas Wegner

Publisert i Internship Onsdag 22. april, 2020 - 16:31 | sist oppdatert Onsdag 23. mars, 2022 - 11:49

Gå til Bachelor i freds- og konfliktstudier

Min vei til Internship hos UNHCR i Genève

Våren 2019 søkte jeg internship hos UNHCR i Genève. Det var det to plasser å søke på, en i Public Outreach og en i Campaign Section. Vi var flere som søkte og kom videre til intervju. Underveis i mitt intervju kom det frem at UNHCR i tillegg var på utkikk etter en intern til sitt Visitors’ Centre. Det internshipet sikret jeg meg. Besøkssenteret er nå min daglige arbeidsplass. Her har jeg vært siden midten av juni og jeg skal være her frem til nyttår.

I Visitors` Centre går arbeidet ut på å planlegge, organisere, og gjennomføre større og mindre presentasjoner og foredrag for ulike grupper. Majoriteten av de besøkende består av universitetsstudenter som enten er på studietur eller deltar på kurs. Vi tar også imot yngre elever, samt grupper fra varierende yrker og sektorer med interesse UNHCRs arbeid.

Ettersom gruppene av besøkende er svært varierte, finner vi ulike kollegaer til å snakke med de ulike gruppene. Vi tar også imot enkeltpersoner. Disse er det min kollega Tiruhi, som også er intern i Visitors` Centre, og jeg som møter og tar oss av. Vi starter ofte med å vise en liten film om UNHCR sitt arbeid og historie, før vi forteller mer og svarer på spørsmål.

Spennende møter og samtaler

Hit kommer det folk fra alle verdensdeler. Jeg opplever ofte spennende møter og har interessante dialoger med mennesker som jobber i felt, diplomater, tidligere soldater og engasjert ungdom.

Vilde i Geneve2

Jeg tar på meg ekstra oppgaver!

I tillegg til selve jobben i Visitors’ Centre har jeg valgt å bli en intern koordinator. Internkoordinatorer jobber for å skape et bra miljø for interns både i og utenfor arbeidsplassen, tilsvarende linjeforeninger på universiteter. Vi er nå fire internkoordinatorer og jeg har hovedansvaret for arrangementer. Vi arrangerer ulike arrangementer som «Brown Bag Lunches» der man tar med egen lunsj og hører kolleger fra ulike avdelinger fortelle om et populært tema, har quiz, språklunsjer, piknik i parken, hyggelige lunsjer i kantinene til ulike organisasjoner, bar- og restaurantbesøk samt flere hyggelige og interessante aktiviteter.

Det kommer også mennesker hit som trenger hjelp
Som intern i Visitors’ Centre får jeg også delta på møter med mennesker som kommer til UNHCR sitt hovedkvarter for å be om hjelp. Det kan være mennesker som kommer fra områder med krig og konflikt og som ofte befinner seg i svært vanskelige livssituasjoner. Å møte disse menneskene kan være tungt, men samtidig er det en viktig påminnelse om hva UNHCR sitt arbeid dreier seg om, hvem det er vi skal hjelpe og hvor viktig dette arbeidet er.

Genève er en fantastisk by å bo i!

Foruten arbeidet, som jeg trives svært godt med, så er Genève en fantastisk by å bo i. Det er mange studenter og interns her, så det sosiale er lett å komme inn i. I tillegg er det en relativt liten by, med hyggelige kafeer, barer og restauranter. I løpet av sommeren tilbragte jeg utallige timer ved sjøen, i parken, på kafe og på dagsturer til koselige steder utenfor Genève og i Frankrike, som for øvrig bare er noen snaue minutter unna med kollektiv transport.

Å få muligheten til å dra hit er helt fantastisk. Å jobbe for UNHCR, bo midt i smørøyet, bli kjent med så mange interessante, dyktige og inspirerende mennesker, samt å få bidra, lære og delta i viktig arbeid, uten å engang være ferdig med bachelorgraden er noe jeg ikke tar for gitt. Så langt har oppholdet i Genève vært en drøm og jeg gleder meg til å gjøre det beste ut av de siste tre månedene!

Meld deg på vårt nyhetsbrev