Malin, student ved Oslo Nye Høyskole, utenfor FN i Genève. Foto: Privat.

Internship i Geneve

På våren i første klasse på bachelorgraden min fikk jeg og samtlige studenter i FK/INT klassene mulighet til å søke på et seks måneder langt internship hos FNs Høyskommissær for flyktninger (UNHCR). Når jeg ser tilbake på det og tenker på følelsen jeg fikk av å se for meg seks måneder i FN er jeg glad at jeg forsto med en gang at dette var en sjanse jeg ikke kunne la gå fra meg.

- Skrevet av Malin Susanne Løkås, bachelor i freds- og konfliktstudier

Publisert i Internship Fredag 10. august, 2018 - 17:38 | sist oppdatert Fredag 4. mars, 2022 - 13:56

Gå til studiesiden

Begynnelsen på noe stort

Da jeg startet som høyskolestudent forstod jeg raskt at nøkkelen til suksess var å engasjere seg utenfor forelesningssalen. Jeg ble blant annet med i studentrådet, og gjennom arbeidet som leder av Veldedighetskomiteen fikk jeg erfaring med å planlegge og gjennomføre et stort og viktig arrangement til inntekt for NRC Flyktninghjelpen. Dette ga mersmak! Det å få jobbe så tett med Flyktninghjelpen og vite at arbeidet vi gjorde ville bidra til å hjelpe andre var svært meningsfylt. Lite viste jeg at denne erfaringen kom til å åpne dørene til FN og Geneve.

Alle ble oppfordret til å søke internship

Som nevnt ble alle studentene på bachelor i freds- og konfliktstudier og internasjonale studier oppfordret til å søke på internship hos UNHCR i Geneve. Jeg søkte og fikk komme på intervju med fagavdelingen ved Oslo Nye Høyskole. De beste søkerne ble sendt videre til Geneve, der de kunne bestemme om søkerne var gode nok.  Etter intervjuet med mine da fremtidige veiledere ventet jeg spent på om jeg kom til å høre noe fra UNHCR. Jeg forberedte meg på det verste, men håpet på det beste! Etter fire dager fikk jeg telefon om at jeg har blitt tilbudt et internship i UNHCR fra juli til desember og jeg var i lykkerus! Det var surrealistisk at jeg skulle flytte til Geneve og få jobbe for FN.

Varierte og intense arbeidsdager midt i Europa

Hverdagen var veldig varierende, men internshipet var hovedsakelig i External Relations og arbeidet med ett av UNHCRs viktigste arrangement, nemlig Nansen Refugee Award. Dette er en prisutdeling til ære for den første høykommissæren for UNHCR, nemlig Fridtjof Nansen, og gis til mennesker som har gjort det lille ekstra for flyktninger. I år var vinneren Zannah Mustapha, som har bygget skoler og gitt utdanning til barn som er foreldreløse eller mistet skolegang på grunn av konflikten med Boko Haram i Nigeria.

Nansen award
Deler av teamet som arbeidet med årets Nansen Award, her med vinneren Zannah Mustapha.

I tillegg til arbeidet med Nansenprisen, engasjerte jeg meg som koordinator for internt fordrevne, og fikk på denne måten møtt utrolig mange mennesker. Vi arbeidet hardt med rettighetene til disse som ikke har flyktet over landegrensene men er såkallte internt fordrevne. Vi jobbet også for betalte internship slik at det blir lettere for flere å velge denne fantastiske muligheten.

Fellesskap

Gjennom disse seks månedene har jeg vært utrolig heldig som har fått oppleve alt jeg har, men det beste har vært å få arbeide sammen med min medstudent fra Oslo Nye Høyskole Marte Nygaard Lind. Det å kunne arbeide tett og dele erfaringene med en du allerede kjenner godt var veldig spesielt. Ikke minst er det gøy i ettertid at vi har felles erfaringer og minner.

Viktigheten av nettverk & engasjement

Det vil jeg si andre studenter er at det lønner seg ALLTID å engasjere seg og gjøre det lille ekstra. Når man virkelig vil noe og gjør sitt beste så vil nye dører åpne seg. Jeg erfarte raskt at det er stor konkurranse innenfor dette feltet, og veldig mange som ønsker seg en jobb innenfor humanitær sektor. Desto viktigere er det å skape et godt nettverk. I tillegg er det helt unikt å kunne se hvordan FN fungerer i praksis, og ikke minst møte så mange mennesker fra forskjellige steder rundt omkring i verden. Jeg lærte utrolig mye om kultur, og det å kommunisere med andre som har en helt annen bakgrunn enn meg på flere områder. I tillegg til alt som skjedde i Geneve, deltok jeg på UNESCO 39. generalkonferanse. Jeg anbefaler på det sterkeste å bruke et halvår på et internship!

CV og videre karriere

Jeg er heldig som etter bare 1 år som student kan skrive FN på CV’en. I tillegg til det internasjonale nettverket ser jeg allerede at det har skapt flere muligheter. Erfaringene jeg har fått gir perspektiv på hva jeg vil jobbe mer spesifikt med, og jeg har en større hvor mange organisasjoner som faktisk eksisterer. Når man studerer noe som Freds- og konfliktstudier er det helt unikt å kunne ha arbeidserfaring fra FN og jeg tror det har en positiv effekt for videre karriere.

Meld deg på vårt nyhetsbrev