Internship hos Vålerenga Ishockey

Jeg har aldri hatt mer kink i nakken, vondt i hodet og bannet så mye som da jeg lå på gulvet og pugget glykolysens veier... De tørre teorifagene har aldri vært min sterkeste side og karakterene i de praktiske fagene har alltid vært bedre. Da jeg hadde mulighet til å velge internship som valgemne satte jeg i gang søknadsprosessen med en gang, for praksis det skulle jeg ha!

- Skrevet av Julie Grime Engely, bachelorstudent i ernæring

Publisert i Aktuelt om ernæring Tirsdag 18. juli, 2017 - 15:02 | sist oppdatert Fredag 4. mars, 2022 - 13:19

Gå til bachelor i ernæring

Praksis hos iskrigerne på Vål’enga

En dag fikk jeg mail fra selveste iskrigerne, og praksisplass hos Vålerenga ishockey ble bestemt. Idrettsernæring har alltid interessert meg og det er dét jeg gjerne vil jobbe med, så for meg passet dette perfekt! Jeg skulle ha praksis på deltid, som ga meg friheten til å jobbe når det selv passet for meg og for spillerne selv. Det ga meg også muligheten til å konsentrere meg om bachelorinnleveringer samtidig som jeg kunne legge praksis til tider hvor det ikke sto på som verst hva gjaldt oppgaven.

Småskummel start!

Det var med svært blandede følelser jeg satte føttene på Jordal amfi første gangen. Tankene svirret og jeg følte meg absolutt ikke sikker i mitt fag. Men det var jo tross alt dette jeg ville og med svetteringer langt opp under haka satte jeg i gang med kostholdsveiledning for spillere med ulike behov. Noen skulle ned i vekt og andre skulle opp. Jeg begynte å lure på om jeg i det hele tatt kunne noe, og om teori i praksis kom til å bli et umulig prosjekt. Jeg hadde individuelle samtaler med 3 personer som skulle bli mine ”hovedklienter”. Treneren ønsket at disse 3 skulle få litt hjelp med kostholdet i forhold til prestasjon og vektnedgang/ vektoppgang. Jeg hadde også hatt gruppesamtaler med de som gikk under samme kategori. Det var på flere måter litt utfordrende, da man skulle nå frem til alle i gruppen. Jeg  fikk virkelig kjent på det jeg lærte om hvor viktig kommunikasjon er som del av kostholdsveiledningen.

Å sette teori ut i praksis gir mestringsfølelse

Etter å ha satt i gang med mine spesifikke oppgaver kom det en slags indre boost og motivasjon på løpende bånd til å sette seg ned med bøkene hjemme og lære mest mulig for å gjøre en best mulig jobb. Prøve å feile var det som gjorde dette til en SVÆRT lærerik opplevelse jeg absolutt ikke ville vært foruten. Etter å nå snart ha studert i 3 år, er det definitivt dette faget som har satt seg mest i topplokket. Plakaten om glykolysen henger fortsatt fint på kontoret hjemme, men jeg kan dessverre ikke lyve på meg at den sitter like godt som alt jeg har lært i praksis. Noe som tilsier at det ikke var umulig å sette teori ut i praksis!

Nettverksbygging

Mine hovedoppgaver var som sagt å ha klientsamtaler, følge opp og hjelpe spillere med ulike behov. Jeg har laget kostplaner, gitt kjipe beskjeder, gitt gladmeldinger og sett på en rimelig tøff idrett. Man hopper inn i utfordringer og ut av komfortsonen, man skaper et nettverk og kontakter, man prøver og feiler, og det er dét man lærer av!

Takk til Vålerenga Ishockey

Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke Vålerenga ishockey for å ha tatt i mot meg og gitt meg oppgaver som både har vært utfordrende og morsomme. Internship er et supert tilbud som jeg vil anbefale alle; du kommer garantert ikke til å angre! Ut i fra hva jeg har sett i denne idrettsklubben kan de fleste mye om både kosthold og ernæring. De er heldige som har en frivillig kokk som står på og lager sunn mat, med det de trenger. Jeg observerte også en dag noen yngre trenere som trente et barnelag på omkring 8-9 år.  De små hadde ikke noe valg om å droppe grønnsakene! Jeg ble veldig imponert over hvordan de fikk 20 små gutter til å spise brokkoli…

En fordel for laget

Jeg mener det er ville vært bra for klubben å ha jevnlige foredrag om idrettsernæring og hvor viktig dette er for spillerne. Jeg tenker også at siden dette er en stor klubb med mange, mange spillere, så kan slike foredrag med fordel holdes for yngre lag også, ikke bare A-laget. Jeg tror og håper at klubben har satt pris på mitt arbeid, og at spillerne “mine” har lært mye nytt og nyttig om kosthold!