Psykologistudenter ved Oslo Nye Høyskole kan ta internship på relevante arbeidsplasser (Foto: Getty Images)

Internship hos Aleris

Jeg søkte og fikk mulighet til å ta internship som del av bachelorgraden min i psykologi. Valget falt på å jobbe som miljøterapeut i en bo-enhet for folk som trenger støtte og tilrettelegging i hverdagen til ulike utfordringer. Arbeidspraksisen er utrolig lærerikt og gir et godt innblikk i hvordan det kan bli i arbeidslivet.

- Skrevet av psykologistudent Emilie Kehlet

Publisert i Internship Torsdag 13. desember, 2018 - 19:17 | sist oppdatert Mandag 28. mars, 2022 - 13:49

Se alle psykologistudier ved ONH

Om å jobbe i en bo-enhet

Bo-enheten jeg har praksis ved er ikke det samme som et behandlingstilbud, og skiller seg derfor kanskje fra lignende bo-enheter. Jeg har de samme arbeidsoppgavene som de fast ansatte, nemlig å tilrettelegge for at beboerne skal få en best mulig hverdag. Enkelte beboere kan ha vedtak som innebærer at vi følger opp veldig tett gjennom hele døgnet. Det kan oppstå krevende situasjoner som jeg er med på å løse sammen med de som jobber der fast. Arbeidsdagen min inneholder en rekke aktiviteter som er planlagt for de ulike beboerene.

Emilie
Psykologistudent Emilie

Hva har jeg lært?

Jeg har lært så mye i løpet av internship-perioden! Det er utrolig lærerikt og spennende å jobbe med mennesker med forskjellige diagnoser og for eksempel å lære om hvordan man håndterer de som utagerer.  Jeg lærer samtidig mye om hvor  forskjellige mennesker er: måten vi snakker eller bruker kroppsspråk på kan ha stor påvirkning på hvordan andre tolker, og tar imot i en samtale.

Derfor anbefaler jeg andre å søke om internship

Jeg vil absolutt anbefale andre å velge internship. Du får erfaring med et fagområde som du kanskje har lyst til å jobbe i etter utdanningen,  og kan bruke erfaringene fra internship når du lærer teori og er på forelesning og når du skriver oppgaver.

Jeg vil si at arbeidserfaringen alene er grunn nok til å velge internship: Du lærer så utrolig mye og får virkelig brukt det du allerede har lært i praksis. Det blir viktige erfaringer å ta med seg videre når jeg skal søke jobb.

Meld deg på vårt nyhetsbrev