Halma, student ved Oslo Nye Høyskole, er i internship hos FN-sambandet (Foto: Privat)

Hvordan er det å være praktikant i FN-sambandet?

Halima Amedi tar en bachelor i internasjonale studier på Oslo Nye Høyskole. Oslo Nye Høyskole har en avtale om internship hos FN-sambandet. Halima søkte og fikk plass høsten 2019. Bli med Halima bak kulissene og hør hvordan hun har det midtveis ut i sitt internship.

- Skrevet av bachelorstudent Halima Amedi

Publisert i Internship Tirsdag 7. april, 2020 - 16:53 | sist oppdatert Onsdag 23. mars, 2022 - 11:46

Les mer om internasjonale studier

La meg først fortelle deg litt om FN-sambandet

FN-sambandet er en informasjonsorganisasjon som arbeider for å øke kompetansen om FN og internasjonale spørsmål her hjemme i Norge. De arrangerer seminarer og debatter over hele landet der de informerer om FNs arbeid med klima, bærekraftig utvikling, internasjonal politikk, samarbeid m.m.

FN-sambandet er oppsøkende. De reiser ut til skoler, organisasjoner og arbeidsplasser. Å være praktikant i en slik organisasjon gjør at ingen dag er den annen lik. Det betyr allikevel ikke at FN-sambandet operer uten rutiner og prosedyrer.

Jeg fikk en varm velkomst

Jeg startet mitt internship i FN-sambandet på sensommeren, en tid mange fremdeles forbinder med sol og fri – de deilige siste dagene før jobb og rutiner igjen setter preg på hverdagen. FN-sambandet består av flere avdelinger og jeg fikk min praktikantplass i Regionavdeling Øst, som holder til i Oslo.

Mottagelsen jeg fikk hos FN-sambandet overgikk enhver forhåpning og forventning, og lindret raskt nervøsiteten jeg hadde holdt fast på over sommeren.

De første ukene gikk med til å bli kjent med kollegaer, de ulike avdelingene og mine arbeidsoppgaver. I løpet av disse «bli-kjent-dagene» økte min kompetanse om og interesse for FN-sambandets tilbud og samfunnsoppgave. Jeg ble ekstra motivert og fikk drivkraft til å gjøre mest mulig ut av mitt internship.

Spennende samtaler med kollegaer rundt lunsjbordet

Hos FN-sambandet er det en fast rutine at alle ansatte legger arbeidet til side kl. 11.30 og går og spiser lunsj sammen i spisesalen. Samtalene med kollegaer over lunsjbordet ble raskt en begivenhet jeg så fram til, der hverdagspraten raskt gikk over i inspirerende samtaler om ansattes unike erfaringer og bakgrunn.

En av flere praktikanter

Det har vært flere praktikanter hos FN-sambandet i høst. Petter og Sunniva var praktikanter på Kommunikasjonsavdelingen og hadde reist til Oslo fra regnfulle Bergen. De studerte Sammenliknede Politikk på Universitetet i Bergen og begge hadde allerede skrevet ferdig bacheloroppgavene sine, noe som jeg syntes var særdeles imponerende.

Tenk at studietiden min på Oslo Nye Høyskole går mot slutten

Det faktum at jeg er i ferd med å fullføre mitt tredje og siste studieår på bachelor i internasjonale studier gir meg sommerfugler i magen. Hvis jeg skrur klokken to og et halvt år tilbake i tid var jeg ubesluttsom, men nå er jeg trygg på at jeg valgte riktig studie. Jeg vil våren 2020 ha fullført en bachelorgrad i internasjonale studier. Seksten års skolegang fullført!

Endeløse valgmuligheter

Selv om jeg mest sannsynlig (forhåpentligvis) vil begi meg ut på en mastergrad gir tanken meg frysninger. Det at valgmulighetene mine fortsatt er endeløse er noe som ydmykt går gjennom hodet mitt hver eneste dag. Jeg føler meg privilegert.

ILOs 100 års jubileum

FN-sambandet hatt et særlig fokus på FNs internasjonale arbeidsorganisasjon (ILO) denne høsten, som fyller hele hundre år i år! Sambandet har blant annet reist ut til elever på ungdomsskolen og spilt et rollespill som heter «Tekstilfabrikken», som handler om gi arbeidere i tekstilindustrien anstendige arbeidsvilkår.

I forbindelse med ILOs 100års jubileum var jeg med på å arrangere en jubileumskonferanse. Vi inviterte ærverdige gjester, deriblant ILOs generaldirektør Guy Ryder, statsråd Dag Inge Ulstein og ikke minst en rekke fagforeninger. Arrangementet var overfylt med fasinerende innlegg og debatter som belyste temaer relatert til ILOs betydning for Norge og Norges betydning for organisasjonen i dag og i møte med fremtidens utfordringer.

Guy Ryder på Aker Brygge 1  Guy Ryder på Aker Brygge 2

Guy Ryder erklærer ILO-utstillingen på Aker Brygge for åpen.

Plutselig var det oktober. Kalenderen var proppfull av spennende oppdrag, deriblant et foredrag om FNs bærekraftsmål, rollespill om internasjonal handel, maktstrukturer, FNs sikkerhetsråd, konfliktløsning, atomnedrustning og fremvisninger av diverse filmer laget av FN. Jeg føler meg godt til rette i Regionavdeling Øst og er spent på hva resten av semesteret vil tilby av både lærerike og utfordrende erfaringer.