Helene Samuelsen, pedagogisk utvikler ved Oslo Nye Høyskole, deler sine beste eksamenstips (Foto: Getty Images)

Helenes eksamenstips

Planlegging, aktiv jobbing med fagstoffet og gode rammer for lesingen er blant grepene som kan gjøre tiden frem mot eksamen best mulig og hjelpe deg til en bedre karakter.

Publisert i Tips og råd for studenter Onsdag 12. mai, 2021 - 13:24 | sist oppdatert Tirsdag 22. mars, 2022 - 12:03

Helene Samuelsen, er pedagogisk utvikler ved høyskolen og gir deg her sine beste eksamenstips.

helene samuelsen

Helene Samuelsen (Foto: ONH)

Dessverre kan nok ikke engang verdens beste eksamenstips få bort ubehaget ved eksamen, men hvis du bruker tiden du har til rådighet på en god måte, gjør du det bedre på eksamensdagen. Du vil også kunne ha det bedre mens du holder på. Her er fem tips fra meg på veien frem mot eksamen:

1. Ta grep om kalenderen din og lag en plan

Å legge en plan gir deg en veldig bra start på eksamenslesingen og hjelper deg med å disponere tiden på en bedre måte.

Lag en digital eller fysisk oversikt/kalender over tiden frem mot eksamen, merk av alt annet du må gjøre, tenk gjennom hvilke emner du bør øve til, og lag en plan for når du skal øve til hva.

Lag gjerne avtaler med noen medstudenter om å jobbe sammen, og sett gjerne inn små premier underveis: Seriekveld med en kompis, teams- eller kafé-kollokvier med en medstudent, ut å kjøpe en is eller noe annet du vet gjør deg glad!

2. Finn ut hvordan eksamen er, og hva emnet sier om hva du skal kunne

Les all informasjon om eksamen og kikk på emneplanen – her vil du finne læringsutbytter og lærings-mål, som altså er en beskrivelse av det du skal kunne etter å ha vært gjennom et emne.

Hva skal du ha kunnskap om i emnet, og hva er det du skal kunne gjøre med kunnskapen når du har den på plass. Skal du kritisk vurdere eller drøfte? Skal du identifisere og reflektere? Eller skal du redegjøre og forkla-re modeller eller teorier? Hvis du ikke forstår det som står kan du spørre en medstudent eller høre med læreren din.

3. Lag gode rammer for eksamenslesingen

Noen liker å øve på lesesalen, andre på hytta, på kafé eller hjemme hos seg selv – hva trives du best med?

Husk å ta pauser. Hva med å bruke pomodoroteknikken med 25 min jobbing og pause?

Tenk også over hva som skal til for at du har det bra med deg selv mens du forbereder deg til eksamen; Er det godt å gå en tur hver dag? Eller trene? Spise sunt eller spise kjapt? Stå opp tidlig eller øve utover en rolig natt?

4. Vær aktiv når du trener til eksamen!
Når du vet hvordan eksamen er og hva du bør kunne, er det på tide å tenke på hvordan det er mest hensiktsmessig å trene.

Læringsforskningen har en ekstremt tydelig anbefaling her: Jobb aktivt med stoffet. Det kan du gjøre på ulike måter – her er noen forslag:

• Løs eksamensoppgaver. Finn gamle eksamensoppgaver og løs dem. Du får kanskje ikke de samme oppgavene på din eksamen, men antagelig samme typen spørsmål. Du trenger ikke skrive ut hele svaret, du kan komme langt med tankekart eller diskusjon med medstudenter.

• Test deg selv. Stopp opp mens du leser, og prøv å forklare eller skrive ned essensen i det du har vært gjennom. Løs treningsoppgaver i læringsplattformen eller bøker. Slik vil du få øye hva du kan, og hva du må øve mer på.

• Oppsummer og få oversikt over fagstoffet. Mens du leser eller løser oppgaver kan du lage tankekart for å både huske begreper og detaljer og få øye på sammenhenger i fagstoffet.

• Diskutere med andre. Alt over kan du velge å gjøre sammen med andre – både i digitale møter eller rundt et bord. Du vil lære mye av å både forklare for andre, få andres perspektiver og du husker bedre og lengre når du har tenkt og sagt noe eller skrevet noe. I tillegg er det strukturerende å ha avtaler, og det er hyggelig å dele både kunnskap, trening og eksamensnerver.

• Se på forelesningslides og notater. Hva er det lærerne har vært mest opptatt av?

5. Og så kommer eksamensdagen.

Du sitter der med oppgavene på skjermen: Les instruksjoner og hvert spørsmål nøye så du svarer på det du vurderes på. Hvis du får tilgang på alle oppgavene med en gang er det lurt å tenke hvilke du trenger mye og mindre tid på, og så lage en plan basert på det.

Les mer om eksamen på Oslo Nye Høyskole her:
Spørsmål og svar om eksamen

Kjenner du på eksamensangst?
Her kan det være nyttige tips å hente: