Birte Bjørkedal, fysioterapistudent ved Oslo Nye Høyskole, er på internship i Tanzania (Foto: Getty Images)

Fysioterapistudent på internship i Tanzania

Birte er fysioterapistudent på internship i Tanga, Tanzania. Hun har gått det første året av fysioterapiutdanningen på Oslo Nye Høyskole, før hun reiste sammen med klassen sin til Nederland på Saxion University of Applied Sciences. Hun valgte å ta siste del av praksis i Tanzania og bor sammen med andre studenter på Tanga International Competence Centre (TICC) i små bungalower. Her finnes både restaurant, strand, store uteområder, volleyballbane osv. Birte stortrivdes med internship i Tanzania!

- Skrevet av fysioterapistudent Birte Bjørkedal

Publisert i Internship Lørdag 25. april, 2020 - 13:21 | sist oppdatert Tirsdag 22. mars, 2022 - 14:31

Les mer om fysioterapiutdanningen ved ONH

Hva gjør du i internshipet?
Når jeg er i praksis tar vi bil eller buss til stedet der vi skal jobbe. Jeg er i praksis på ”Harriets Home”, som er ett hjem der barn med Cerebral Parese samles med mødrene sine. Her har jeg oppgaver som å videreføre kunnskap om CP til mødrene og gi øvelser slik at barna etterhvert har styrke til å krabbe og gå osv. Jeg er også på ”Mental Health” -senteret. Vanligvis blir de med mental sykdom stigmatisert og ekskludert fra familie og samfunnet. Målet her har vært å få bedre funksjon, gjøre dagligdagse aktiviteter  med mer.

Det siste stedet jeg jobber er på ”Elderly Home” som er en hjem for eldre som ikke klarer seg selv, og som har enten mistet familien sin eller jobbet så lenge borte fra familien at de har mistet kontakt med familie. De er veldig takknemlige for at studenter kommer hit og hjelper dem. Som fysioterapeut kartlegger jeg også funksjon, lager treningsopplegg med langsiktige og kortsiktige mål og følger opp dette. Her om dagen var jeg også med på det lokale sykehuset (Bombo Hospital) med en  6 ukers postoperert pasient. Det var en spennende opplevelse siden de har et helt annet system på ting her enn i Norge.

Hvorfor internship i Tanzania?
Jeg valgte å dra til Tanzania var for å utfordre meg selv. Jeg hadde allerede hatt to praksisopphold i Norge og det var på tide å besøke et annet land. Da Oslo Nye Høyskole ga meg denne muligheten var jeg kjapp til å benytte meg av denne sjansen og angrer ikke ett sekund! Tanzania er et eksotisk land med fantastiske mennesker som har de bredeste smilene og ønsker deg “karibu sana” (hjertelig velkommen) hvor enn du er. Her finnes også fine hoteller og strender i nærheten som er verdt å besøke i helgene, men noe av det jeg liker aller best er markedet her i Tanga. Det kryr av fargerike mennesker og det er alltid mye å se på i byen.

Fysioterapistudent holder barn i Tanzania  Stranden i Tanga
Birte i Tanzania. (Foto: Privat)

Hakuna Matata
Eventuelle utfordringer løser seg ofte. Ett eksempel kan være kulturelle misforståelser, som tid. ”African Time” heter det her og man tar livet mer med ro… men til gjengjeld lærer du å leve her og nå. Man blir både  kreativ og oppfinnsom når utstyr man er vant til å bruke i Norge ikke finnes her. Det går heldigvis an å designe og lage utstyr som trengs for å få jobben gjort.

Hva var det viktigste du lærte?
Jeg har vært innom mange prosjekter her i Tanga. Jeg har derfor lært utrolig mye og fått truffet mange forskjellige pasientgrupper i alle aldre og med ulike typer diagnoser. Jeg har også lært mye om kulturforskjeller. Det har også vært utrolig lærerikt å få jobbe så tett med sykepleiere og leger

Fortell litt mer om stedet!
Tanzania har så mye å by på. Det er alt fra safari, bestige Kilimanjaro, helgetur til Zanzibar eller ta turen innom Kenya som bare er 4 timers kjøretur unna. Fjellturer og regnskoger kan man også besøke som Usambara og Magoroto. I tillegg er det ett veldig bra treningsmiljø her på TiCC. For deg som liker å trene arrangerer studentene Tabata, jogging, styrke, fotball og volleyball. I tillegg foregår det ulike aktiviteter på TICC som spillekveld, quiz, karaoke osv. Med andre ord kjeder man seg ikke under praksisopphold i Tanzania. Det anbefales!

Anbefaler du internship i Tanzania? I så fall, hvorfor?
Jeg er veldig fornøyd med oppholdet og praksisen og anbefaler det varmt videre. Det er veldig fint å kunne hjelpe de som har mindre å rutte med enn vi har  hjemme i Norge. Du bør være åpen for en annen kultur og ha en positiv innstilling. Da får du enormt mye ut av oppholdet og det blir erfaringer som preger deg hele livet.