Silje Berg, psykolog og høyskolelektor ved Oslo Nye Høyskole, gir deg noen råd for bedre søvnhygiene (Foto: Unsplash)

4 tips til bedre søvn

Det er liten tvil om god søvn gjør oss godt. Likevel er søvnvansker en av de vanligste helseplagene i befolkningen. Omtrent 1/3 av voksne sliter ukentlig med søvnen og det er normalt å våkne flere ganger i løpet av natten. Søvnvansker kan skyldes og opprettholdes av flere ulike årsaker, men mange kan likevel komme langt ved å følge råd for bedre søvnhygiene.

Publisert i Studentnytt av Silje Berg Mandag 27. juli, 2020 - 21:18 | sist oppdatert Onsdag 29. mars, 2023 - 12:32

Søvnhygiene handler om å ha et bevisst forhold til søvnen din og fokusere på enkle tiltak som viser seg å ha positiv effekt på nattesøvnen. Mange tar ofte dette for gitt; søvnen skal vel komme av seg selv når en legger seg i sengen? Slik er det nødvendigvis ikke. På lik linje med at vi påvirker eget humør ved å gjøre ting vi liker, påvirker vi også søvnen gjennom egen atferd.

Her er noen populære råd for bedre søvnhygiene:

1. Bygg søvnbehovet ditt

Det første rådet handler ironisk nok om å være nok våken. Sammenlign deg selv med et batteri: jo mer batterikapasitet du har brukt, desto større behov for lading. Lader du batteriet jevnlig i løpet av dagen med mye stillesitting eller dupping på sofaen vil ikke batteriet ha like stort behov for å lades når kvelden kommer. Det vil altså være smart å være aktiv når du er våken – bruk både kropp og hodet! Ta også hensyn til faktorer som ofte lurer batteriet vårt før leggetid: energidrikker, nikotin og koffein sender falske signaler om at vi ikke har behov for lading – selv om natten nærmer seg med stormskritt.

2. Lag en søvnrutine kroppen din kjenner til

Selv om det er fristende å sove lenge på dager en har fri, kan dette påvirke søvnen din neste kveld. Forsøk derfor å stå opp og legge deg til samme tid hver dag. På denne måten stiller du din indre døgnrytme. Døgnrytmen vår påvirkes i stor grad av våre vaner. Du har kanskje merket at du ofte er sulten til samme tid i løpet av en dag, eller at du har visse tider på døgnet hvor du fungerer best mentalt eller fysisk? Alt dette henger sammen med hvordan døgnrytmen vår samarbeider med våre vaner. På samme måte som du kanskje har laget deg en vane om å spise lunsj klokken 12, kan du hjelpe kroppen med forutsigbarhet for søvnen din

3. Skap egne søvnforberedelser

Legg inn kveldsvaner som gjør at kropp og hjerne skjønner at det snart er tid for søvn. Grubling og bekymring har ofte en tendens til å snike seg frem ved leggetid – dette aktiverer hodet og holder mange våkne. Forsøk å skrive bekymringene ned og spør deg selv om du kan ta stilling til dem i morgen. Et annet triks kan være å sette av egen «problemtid» tidligere på dagen, hvor du tar stilling til bekymringene, for så å ta fri fra dette når kvelden kommer. Bekymringene dukker kanskje opp i det du legger deg igjen, men du har muligheten til å bevisst utsette dem til morgendagens problemtid.

4. Bli venn med søvnen din

Krangler du med søvnen ut i nattetimene, blir det sjeldent enklere å sovne. Frustrasjon øker spenningen og stress i kroppen og gir kroppen helt andre signaler enn at den skal slappe av. Å sove dårlig trenger ikke å være farlig, og har ofte størst påvirkning i form av at det er plagsomt å være trøtt dagen etter. Forsøk å aksepter at søvnen ikke er optimal, at utfordringer med søvn er normalt og at du ikke er avhengig av en perfekt søvn – det er uansett sjelden vare for de fleste av oss.

Lykke til med dine nye søvnvaner – og husk; en vane må opprettholdes! Sov godt.