10 tips til deg som skal begynne å studere

Overgangen til studiehverdagen kan for mange være litt brå: Om du kommer rett fra videregående skole eller førstegangstjeneste til studier, blir du møtt av en ny hverdag preget av mye personlig frihet og ansvar. Her følger 10 tips fra to høyskolelektorer som nylig var ferdig med sin universitetsutdanning.

- Skrevet av Fredrik Svartdal Færavaag og Helga Fjærvoll

Publisert i Studentnytt Mandag 14. august, 2017 - 22:24 | sist oppdatert Mandag 28. mars, 2022 - 14:27

Stor overgang

På høyskole eller universitet blir du ikke fulgt like tett som du ble i grunnskolen, og mye av ansvaret for læringen ligger i dine egne hender. I tillegg skal du styre egen økonomi. Du får studiestøtte, men – som de fleste av oss har erfart – holder ikke denne til både husleie, mat, øl, klær og bøker, så her gjelder det å være taktisk i forbruket.

Her kommer 10 gode råd:

1.  Vær streng med deg selv!

Med forelesning to-tre ganger i uka betyr dette at du har 4-5 dager uten noen fast agenda. Pass på at du ikke går i fella og anser disse dagene for å være «fri»: Pensumlitteraturen tar lenger tid å lese enn du tror, så jobb strukturert til faste tider, så får du ting gjort! Når det er sagt er det ingen som har tatt skade av å ta fri en dag en gang i blant – bare pass på at du ikke kommer ut av «studierytmen».

2. First Price er slettens ikke dumt!

Ikke gå i fella og tenk at «merkevarer» alltid er best: First Price håndsåpe, tannkrem, kjøttdeig, og andre varer fungerer ofte vel så bra som de dyrere merkene, uten at det går utover kvaliteten.

3. Hold deg i form!

Vi mener ikke du skal gjøre din beste Arnold Schwarzenegger- eller Grete Waitz-etterlikning, men det å holde seg i god fysisk form er viktig: Du fungerer bedre i hverdagen, sover bedre om natten, og du vil opprettholde en god fysisk og psykisk helse.

4. I tråd med i form-tipset:

Husk at du som student har en hel rekke studentfordeler fra Studentsamskipnaden i Oslo. Treningssenter, fastlegeordning, psykologtjenester, og tannlege er bare noen av studentfordelene man har via SiO. Se www.sio.no for mer informasjon!

5. Diskuter det du lærer med andre

….enten venner eller medstudenter: Forskning har vist at repetisjon i seg selv er bra, men at vi husker ting aller best når vi prosesserer det på et «dypt» nivå, altså når vi bruker kunnskapen. Om du snakker med noen som ikke kan noe om psykologi er det nesten enda bedre: da får du trening i å forklare pensum på en enkel og forståelig måte.

Les også: Tips til studenter i ny by – P3

6. Engasjer deg!

Det finnes mange frivillige organisasjoner og forbund man kan engasjere seg i. De gir gode erfaringer, du møter mange nye venner, og det ser ikke feil ut på CVn heller.

7. Skaff deg gjerne en deltidsjobb!

Studielånet dekker ikke et komfortabelt forbruk, så om du har lyst til å spise ute i ny og ne, ta en øl uten å telle kronene, eller dra til tannlegen når det faktisk trengs, er det greit med en liten inntekt på siden.

8. Vær ute i god tid!

Du vet aldri når bussen er forsinka, når nettet krasjer før en innlevering, eller når ting faktisk tar lenger tid enn hva du trodde: Forskning har gang på gang vist at det å utsette ting unødvendig lenge medfører stress og ubehag.

9. Husk å ta deg fri!

Når man har så mye ansvar og kontroll over egen læring som man har i studiehverdagen kan det være lett å «overkontrollere» og det kan til tider være vanskelig å legge fra seg pensumbøkene for dagen. Husk på at det er viktig med pauser: Akkurat som ved fysisk trening trenger også hodet restitusjon.

10. Ikke glem å være sosial!

Studietiden er en tid hvor du møter mange nye, flotte folk. De andre studentene er ofte i samme situasjon som deg: de har en ny hverdag og er ute etter å bli kjent med nye mennesker. Det å trives sosialt på studiestedet bidrar til en bedre studiehverdag.