Oslo Nye Høyskole tilbyr Norges første og eneste bachelorstudium i freds- og konfliktstudier (Foto: Getty Images)

8 gode grunner til å studere freds- og konfliktstudier

Her er 8 gode grunner for hvorfor du bør studere fred og konflikt!

Publisert i Aktuelt om statsvitenskap og internasjonale relasjoner Torsdag 30. april, 2020 - 20:47 | sist oppdatert Tirsdag 22. mars, 2022 - 16:13

Gå til studiesiden

1. Oslo Nye Høyskole tilbyr Norges første og eneste bachelorstudium i freds- og konfliktstudier. Du lærer om hvordan det internasjonale systemet fungerer, hvordan og hvorfor væpnede konflikter oppstår, og hvordan vi kan arbeide for fred.

Her er eksempler på noen viktige spørsmål du skal forsøke å svare på i løpet av studietiden:

• Når kan man drepe i krig?
  • Hvorfor samarbeider (eller samarbeider ikke) noen stater?
  • Er mennesker voldelige av natur?
  • Hvorfor lot verdenssamfunnet rundt 800.000 mennesker dø i folkemordet i Rwanda i 1994?
  • Vil klimaendringene føre til mer krig?
  • Er høyreekstrem terrorisme eller islamistisk terrorisme den største trusselen mot «Vesten»?

2. Du får god kontakt med dine forelesere og studieadministrasjonen, de bryr seg om deg og vil at du skal gjøre det bra. Vi brenner for at du skal få mest ut av årene dine som student. Du får undervisning av anerkjente forelesere og forskere som er eksperter innen sine områder. Dette gir deg en unik mulighet til å lære av de beste. Vi har egne grupper på Facebook der forelesere og studenter deler relevante artikler og arrangementer, diskuterer hendelser og tipser hverandre om internship eller jobbmuligheter.

Jeg har ikke angret en eneste dag på at jeg begynte på Oslo Nye Høyskole. Jeg har hatt flinke, engasjerte forelesere som har motivert meg og det har vært gøy å være i forelesning, forteller Anna Nøhr, tidligere student.

3. Du får tett og personlig oppfølging, og grundige tilbakemeldinger. På Oslo Nye Høyskole gjør vi alt for at du skal få mestringsfølelse i studieløpet; vi setter fokus på gode undervisningsformer og aktiv læring. Hos oss er du ikke bare én i mengden – vi ser deg for den du er og vil være med å utvikle din kompetanse slik at du får den jobben du ønsker. Hos oss er klassene mindre, og forelesningene er ofte en blanding av forelesning og diskusjon.

Noe av det jeg har likt mest er at vi får konstruktive og tydelige tilbakemeldinger på innleveringer og essays, som gjør at vi kan utvikle skriveferdighetene våre til neste innlevering og eksamen, sier Anna.

4. Studiet har stor valgfrihet og mange spennende valgemner. Vi tilbyr emner innen bl.a. terrorisme, migrasjon, nordområdene, krigens etikk og voldsstudier.

5. Unik mulighet for praktisk erfaring gjennom internship som del av studiet. Det betyr at du får studiepoeng samtidig som du får teste ut hvordan det er å jobbe innenfor fagfeltet ditt! For mange av studentene på høyskolen er internship en vei inn i arbeidslivet, og det er mange som får seg jobb der de har hatt internship. Praktisk kunnskap ser utrolig bra ut på CVen!

6. Gode muligheter for utveksling ved utenlandske universiteter. Utveksling er en ypperlig måte å kombinere studentlivet med reising. Du kan få venner fra hele verden, oppleve nye kulturer og se steder du kanskje ellers ikke ville sett. I tillegg kan et utvekslingsopphold heve kompetansen din og gjøre deg bedre rustet for arbeidslivet.

7. En rekke kursmuligheter, som kurs i konflikthåndtering, skrivekurs og kurs i studieteknikk. Vi har også en egen karriererådgiver som kan hjelpe deg med CV og søknader når du søker jobb.

Skrivekurset som man har tilgang til hele studiet har flere av oss brukt som en veileder hver gang vi skriver oppgave, slik at vi vet at vi fører kilder og litteraturliste riktig. Mange av oss hadde aldri skrevet akademisk før, så det var til stor hjelp, sier Anna.

8. Freds- og konfliktstudier har de siste fire årene hatt Norges mest fornøyde studenter innen statsvitenskapelige fag! Dette viser resultatene fra den nasjonale studentundersøkelsen studiebarometeret.no

På Oslo Nye er klassene litt mindre enn på de store universitetene, noe som gjør det lettere å bli kjent med de man går i klasse med og det er lavere terskel for å bidra aktivt i timene. Forelesere og studenter blir godt kjent, noe som skaper et bra læringsmiljø. Oslo Nye har gitt meg både kunnskap, venner og kontakter for livet, avslutter Anna.