bias illustrert på en tavle
Illustrasjonsfoto: Getty Images

Relevant etterretning

Tore Pedersen (ONH) og Pia Therese Jansen (PHS) har skrevet om relevant etterretning i fagboken Etterretningsanalyse i Politiet (red. E. Bjella Unneberg, P. T. Jansen og O. Trønnes). Boken retter blikket mot fagfeltet etterretningsanalyse og plasserer det i kontekst av beslutningsstøtte til politiets samfunnsoppdrag.

Forfatter
Tore Pedersen

Medforfatter
Pia Therese Jansen

Tittel på publikasjonen
Etterretningsanalyse i Politiet, utgitt ved Universitetsforlaget

Om kapittelet:
Etterretning som beslutningsstøtte forutsetter at beslutningstakere har tillit til etterretningene. Derfor er det nødvendig at etterretninger er relevante, at de blir levert i rett tid, og at analysene er objektive.

Objektivitet kan forstås som et resultat av analytisk tenkning – det vil si evne til kritisk tenkning i tolkninger og vurderinger. Sett fra et psykologiperspektiv består all tenkning grunnleggende sett av en rekke kognitive prosesser. I kontekst av etterretningsanalyse er blikket her først og fremst rettet mot kognitiv bias.

Kognitiv bias er en psykologisk slutningsfeil som kan komme til uttrykk på ulike måter. Ett eksempel er bekreftelsesbias – det vil si tendensen til lettere å finne eller oppdage det som kan støtte en valgt hypotese enn det som kan svekke den.

Når kognitiv bias oppstår i en analyseprosess kan dette føre til feil i vurderingene som gjøres. Slike feil kan lede til at beslutninger foretas på et grunnlag som ikke er tilstrekkelig informert. Kunnskap om kognitive prosesser generelt og kognitiv bias spesielt kan imidlertid motvirke feil i vurderingene og dermed bidra til et bedre informert grunnlag for beslutninger.

Les mer om boken her